Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft ruim 1,9 miljoen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 23.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: joepderksen@live.com. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 september 2008

‘VVV en Citymanager moeten handen ineenslaan’

Lisse Leuk 2009

LISSE – ‘Met de slogan “Lisse Leuk 2009” kunnen de toeristische en culturele bezienswaardigheden naar voren worden gebracht. Dit idee bracht Ester den Hertog, gemeenteambtenaar Economie & Toerisme naar voren tijdens de vergadering van de commissie Culturele Zaken op maandag 15 september.

Den Hertog was uitgenodigd om in de commissie te spreken over haar plannen voor het betrekken van de culturele bezienswaardigheden bij de toeristische promotieplannen. Ze vertelde: ‘De belangrijkste doelgroepen moeten gaan samenzitten om te bepalen wat de belangrijkste identiteit is van Lisse. Bijvoorbeeld alles wat aan de bollencultuur gerelateerd is. Als je rondom het thema ‘Bollen’ iedere maand een of meerdere kleinere en grotere festiviteiten plant, dan krijg je zo een grote koepel aan activiteiten.’

Op de vraag wie dan als coördinatiepunt moet functioneren, stelde Den Hertog voor: ‘We krijgen een sterker en nieuwe lokaal VVV, die zich met dit soort dingen bezig kan houden en via het Ondernemersfonds krijgen we een citymanager, die de lijnen hiervoor kan uitzetten.’ Wethouder Adri de Roon (D66) ondersteunde deze gedachtegang: ‘Het is verstandig de pijlen te richten op de VVV en citymarketing: idealiter wordt dat één koepel, maar de ondernemers hebben ook andere plannen en willen zich bijvoorbeeld niet alleen op bollenactiviteiten richten.’

Den Hertog stelde geënthousiasmeerd: ‘Ik verzin het ter plekke, maar een campagne genaamd “Lisse Leuk 2009” kan worden opgezet. Een evenementenkalender wordt dan opgesteld waarop de kleinere en grotere toeristische en culturele activiteiten voor het komende jaar worden gezet. Zo rijd je mee op die campagne.’ Over de citymanager vervolgde ze: ‘Hopelijk gaan we in november werven voor een nieuwe citymanager: de profielschets ligt al klaar. Het ondernemersfonds treedt in werking op 1 november, maar pas als het bestuur is geïnstalleerd, kan de citymanager geworven worden.’
De commissie Culturele Zaken zegde toe evenementen door te geven aan Den Hertog en aanwijzingen te geven over wat er in Lisse op het culturele vlak gemist wordt. De Roon was enthousiast over de vergadering: ‘Deze ontwikkeling kan stimulerend werken op het denkproces van de commissie.’