Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft ruim 1,9 miljoen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 23.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: joepderksen@live.com. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 juni 2009

Treinongeluk doet 400 mensen stranden

Acht gewonden

WARMOND – Acht treinreizigers raakten dinsdagavond 16 juni gewond op het moment dat een geknapte bovenleiding door enkele ramen van de trein sloeg. De meeste van de gewonden hadden last van glassplinters, onder meer in het gezicht en bovenlichaam. De trein, die van Schiphol op weg was naar Leiden, had ruim 400 mensen aan boord.

Door Joep Derksen

De passagiers moesten uren wachten tot de reddingsdiensten hen toestonden de trein te verlaten. Eerst diende de stroom van het spoornet uitgeschakeld te zijn. Aangezien de trein midden in het landschap stond terwijl het zonnetje vrolijk scheen, haalde de temperatuur in de coupe’s ruim dertig graden. Na anderhalf uur gingen eindelijk de deuren open, zodat de passagiers van enige verkoeling konden genieten.
Nadat de hele situatie gecontroleerd was, werd de mensen toegestaan uit te stappen. Ze dienden in groepen te voet richting de Rijksstraatweg te gaan, waar ze door bussen werden opgehaald om hun reis richting Centraal Station Leiden te vervolgen. Een van de eerste passagiers die op de bus kon stappen was de heer Jacquet, die op weg was naar Dordrecht. Hij liet weten over de gang van zaken: “Toen het ongeluk gebeurde, was er geen paniek bij ons in de coupé. De hulpdiensten waren snel ter plaatse en we werden goed van informatie voorzien. We moesten allemaal binnen wachten, met uitzondering van een zwangere vrouw die eerder weg mocht. Het wachten op de bussen duurde nog het langst.”

Gegil

Medepassagier Oscar Koeloo vertelde: “De bovenleiding sloeg twee rijen achter mij door de ruiten. Even was er gegil en daarna gingen alle passagiers op de grond zitten. Na zo’n twintig seconden trok iemand aan de noodrem. Enkele mensen waren gewond en hadden glassplinters in hun gezicht, maar de passagiers hebben geholpen met het stoppen van het bloeden. Onder meer door gebruik te maken van tissues uit de wc. Alles verliep heel netjes en er was niemand zwaar histerisch.”

Een vriendinnengroep bestaande uit Claudia, Melissa, Laura, Manouk, kwam van vakantie terug uit Parijs en ze zaten samen met hun vrienden Rick en Bob in de trein. Ze informeren: “Het was best wel eng, want we hoorden allemaal klappen op het dak, of mensen er stenen opgooiden. Ook zagen we bloed op het raam zitten.”

Enkele van de passagiers gaven een verslag van de gebeurtenissen. De heer Lobert was onderweg naar Vlissingen, hij laat weten: ‘Ik kwam met het vliegtuig aan uit Istanboel en kon de trein nog net halen omdat die tien minuten vertraagd was. Ik dacht: “Eindelijk heb ik ‘m een keer”.’ Nadat de kabel door de ramen was geslagen, was er geen sprake van paniek, zo informeert Lobert: ‘Op zich ging het best goed met de hulpdiensten. Ze waren redelijk snel ter plaatse, maar met de openbaar vervoervoorzieningen ging het een stuk minder: we hebben 2½ uur op de bus gewacht.’
De meeste van de acht gewonden hadden glassplinters in het gezicht. Deze mensen werden geholpen door medepassagiers die met behulp van tissues het bloeden probeerden te stoppen. Van paniek was in het geheel geen sprake. Het grootste probleem dat de treinreizigers uiteindelijk moesten overkomen was de enorme hitte in de trein. Alle deuren waren gesloten en de air conditioning was uitgezet. De trein zelf stond midden in de zon, die zich omstreeks 18:00 uur nog steeds en genadeloos liet gelden. Na anderhalf uur werden uiteindelijk echter de deuren opengezet, waarna iedereen kon afkoelen en door de hulpdiensten naar de bussen werden gebracht. Passagier Oscar Koeloo was vol lof over de nasleep: ‘Schrijf maar op dat de hulpdiensten geweldig werk deden. Dat mag ook wel een keer gezegd worden.’
In totaal was 300 meter aan leiding kapot gegaan. Tot woensdagochtend reden er geen treinen op het traject Hoofddorp – Leiden om dit mankement te repareren. De getroffen trein en een trein die vanwege het ongeluk ook niet verder kon, werden door een diesellocomotief weggesleept.