Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft ruim 1,9 miljoen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 23.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: joepderksen@live.com. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 oktober 2009

“Proef met elektrische auto levert positief resultaat”

Ondanks berichten over slechte CO2-uitstoot

TEYLINGEN – Sinds juli neemt de gemeente deel aan een proefproject met een elektrisch aangedreven auto. Drie maanden lang heeft deze auto door de gemeente gereden, om te kijken of een auto die met een stopcontact opgeladen kan worden, ook een daadwerkelijk mobiel alternatief kan zijn. Nu blijkt dat elektrisch aangedreven auto’s helemaal niet zo milieuvriendelijk zijn als wel gedacht. Ze stoten bijvoorbeeld meer CO2 uit dan de auto’s met de schoonste dieselmotoren.

Door Joep Derksen

Gerrit van der Meer, Wethouder Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu, liet in juli al weten: “De directe reductie van de CO2-uitstoot is niet het enige afweegcriterium. Het gaat ons er vooral om dat het een nieuwe technologie is die ontwikkeld moet worden. Wij willen deelnemen aan de proef zodat de resultaten bijdragen aan de ontwikkeling van de elektrisch aangedreven auto’s.”

Recent kwam in het nieuws dat elektrisch aangedreven auto’s helemaal niet zo milieuvriendelijk zijn. Van der Meer laat weten dat hij dit al langer wist: “Het artikel over de vervuiling van een elektrische auto heb ik gelezen. Eerder al had ik artikelen gezien, waarin werd vermeld, dat de productie van een elektrische auto zoveel CO2 emissie met zich meebrengt, dat die vervuiling, opgeteld bij de CO2 uitstoot van de elektriciteitsproductie, door de emissie van nul tijdens het gebruik van de auto, nooit meer gecompenseerd kan worden.”

Duurzaam

Hij licht toe: “Natuurlijk is dat een serieuze afweging bij ons besluit over hoe we verder willen gaan na de proef. Dat besluit nemen we overigens binnenkort. Er staan andere afwegingen tegenover. Door het gebruik in de praktijk zal de technologie zich verder ontwikkelen en dat kan onder meer leiden tot een schonere productie. Bovendien ontwikkelt de technologie van duurzaam opwekken van elektriciteit zich verder, zodat de verhoudingen in de toekomst substantieel anders kunnen komen te liggen. We moeten dat met gezond verstand blijven volgen. Tot slot heeft het gebruik van de elektrische auto wel een heel positieve invloed op de luchtkwaliteit langs wegen. Ook de uitstoot van fijnstof is immers nul.”
De wethouder besluit: “Op de proef zelf heeft deze kennis dat elektrisch aangedreven auto’s meer CO2 opwekken dan gedacht geen invloed gehad. Wij wilden vooral testen hoe de elektrische auto zich in het dagelijks gebruik gedroeg en dat hebben we dus ook gedaan. Overigens met een overwegend positief resultaat.”