Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 november 2009

“Iets wat heel erg yang is, heeft altijd een beetje yin in zich”

Miranda Contant volgt haar gevoel

RIJNSBURG – Kleurrijke mensen maken het leven aangenaam. Veel Bollenstrekers houden zich tot hun pensioen enkel bezig met hun werk en hun gezin. Miranda Contant volgt haar gevoel in alles wat ze doet. Ze is een kundig medewerker ruimtelijke ordening bij de gemeente Oegstgeest, maar is tegelijkertijd actief als shiatsutherapeute. “Ik ben een heel spiritueel mens. Als je overal wat achter zoekt, kun je je dromen niet waarmaken.”

Door Joep Derksen

In haar woning vallen direct de grote yucaplanten op, die overduidelijk al tientallen jarenlang lang met zorg en liefde onderhouden worden. Cd’s met de titels “Miracle of life” en “Aquahealing” liggen te wachten om gedraaid te worden. Een televisie is niet te zien: “Met al mijn activiteiten heb ik geen tijd om tv te kijken”, informeert Contant. Als import-Rijnsburgse heeft ze al behoorlijk wat van Nederland gezien; op haar zesde verhuisde ze naar de Veenkoloniën en ze studeerde Milieukunde aan de Agrarische Hogeschool in Groningen. Hierdoor mag ze de titel “ing.” voor haar naam zetten. Ze werkte onder meer voor een bedrijf in Deventer, de gemeente Voorhout en heeft een veelheid aan baantjes gehad, maar kwam zich op een dag keihard tegen.

“Ik ben heel lang ziek geweest en heb noodgedwongen het roer omgegooid”, vertelt Contant. “Het was een periode waarin ik heel depressief was en het leven niet meer zag zitten. Je zegt dan de hele dag tegen jezelf: ‘Ik moet dit en ik moet dat.’ Maar zo verlies je jezelf en de grip op de aarde onder je. Ik heb die periode achter mij gelaten en gekozen voor het leven. Nu straal ik weer en heb plezier in het leven en dan heb ik het over plezier dat van binnenuit komt.”

Deze heel moeilijke periode is voor Contant een ontwikkelingsproces geweest, waardoor ze nu haar hart kan volgen in alles wat ze doet. “Ik heb eerst een klassieke massageopleiding gevolgd en daarna de opleiding shiatsu: dat heeft mij in die heel zware periode echt geholpen. Ik ben massages gaan geven, maar het lukte niet echt om een praktijk op te zetten. De gemeente Oegstgeest ben ik daarom heel dankbaar voor de baan van 20 uur.”

Idealistisch

Contant kwam enige tijd geleden in het nieuws met haar idee voor een OV-verbinding over het water. Dit initiatief werd opgepakt door de Kamer van Koophandel (zie inzet). “Ik geloof er heilig in, dat dit werkt. De vaartocht kan leiden langs de campings bij Sassenheim, het Huys te Warmond en de landgoederen bij Offem. Een hoge vervoerswaarde wordt gecombineerd met een hoge recreatiewaarde. Mij wordt soms wel eens verweten dat ik naïef of idealistisch ben, maar als je overal wat achter zoekt, kun je je dromen niet waarmaken.”

Naast haar werk als ambtenaar ruimtelijke ordening geeft Contant shiatsu en klassieke massage. Een kwartiertje googelen laat zien dat zij op vele gebieden actief is (geweest), variërend van Chinese wijsheden tot Ideala, een voormalige vereniging voor mensen van 25 tot 45 jaar die praat over hun idealen. De combinatie van haar gemeentelijke functie met haar overige activiteiten lijkt voor de buitenstaander vreemd, maar het ligt volgens Constant in het verlengde van elkaar. “Een ambtenaar ruimtelijke ontwikkeling en een massagetherapeut zijn niet verschillend; ze doen in wezen hetzelfde werk. In de ruimtelijke ontwikkeling hangt alles met elkaar samen en dat is ook zo in shiatsu. In de massage breng ik de mensen in balans en in de ruimtelijke ontwikkeling ben ik de omgeving en de leefwereld in balans aan het brengen. Nadat ik me zeven jaar puur met massage en studie heb beziggehouden, is het heel fijn om weer in de maatschappij te staan. De baan bij de gemeente Oegstgeest maakt dat ik ook massages kan geven. Ik wil nog heel lang als ambtenaar ruimtelijke ordening blijven werken. Het is super om deze activiteiten te kunnen combineren. Ik breng met die twee niet alleen de mens en de omgeving in balans, maar boven al ook mezelf. Twintig uur in de week ben ik met mijn hersenen bezig en twintig uur werk ik aan de massagetafel/shiatsumat met de handen en het gevoel. Door te doen breng ik het hoofd en het hart in balans.”

Samenzijn

Waarom is Contant indertijd lid anderhalf jaar lid geweest van Ideala? Ze schaterlacht: “Hoe wist je dat? Deze vereniging is allang opgeheven. Een vriendin van me had het opgericht, omdat ze vond dat er in de maatschappij een stukje samenzijn ontbrak, evenals de mogelijkheid om bepaalde thema’s uit te diepen. We wilden ervoor zorgen dat mensen bezig konden zijn met hun idealen en op een grappige manier thema’s met elkaar uitwerken. Je bent een trainer voor een ander door op een leuke manier met elkaar in discussie te treden.”

Waarom is Ideala opgeheven? Was er geen behoefte aan? “Als je in de levensfase tussen 25 en 35 jaar bent, heb je nog tijd om dit te doen, maar op een gegeven moment gaan mensen zich settelen en kinderen krijgen. De animo van de deelnemers werd steeds minder en de gemiddelde leeftijd werd hoger. Bovendien is de mogelijkheid om je te verdiepen in wie je zelf bent, veel dichter bij huis te halen. Niet voor niets zijn bladen als Happinez zeer populair.”

Synergie

Heeft onze cynische, op geld beluste samenleving de idealisten juist niet heel hard nodig? “Je hebt wel idealisten nodig, want veel idealisten hebben zeer goede ideeën. Je kunt zeggen dat die ideeën naïef of idealistisch zijn, maar je kunt ook delen van zo’n idee in de praktijk gebruiken. Voor mij persoonlijk geldt dat ik dingen aan elkaar weet te koppelen. Mensen zeggen dan: ‘Dit is onmogelijk’, maar mijn idee van het waterplan wordt toch opgepakt. De samenwerking tussen bedrijven, overheden en instanties vindt plaats en dan heb je synergie gerealiseerd: 1 + 1 is niet meer 2, maar 3.”

Contant heeft de massagepraktijk Mirasol. De naam verwijst naar een combinatie van haar voornaam en het Spaanse woord voor zon. “Dit is een perfecte benaming: in mijn jeugd werd ik altijd als zonnetje gezien. De zon symboliseert de universele liefde en verbinding en ik werk vanuit liefde. Voor mij vormen mijn eigen naam en de zon een eenheid.” In de loop van 2010 zal Contant twee dagen per week met haar massagepraktijk beginnen in het Voorhoutse complex Agneshove. Onder de naam “Gezond Voorhout” komen daar fysiotherapeuten, een diëtiste en een ergotherapeut samen met Contant onder één dak te zitten. “Het is een unicum in Nederland dat mensen uit deze vakgebieden zo met elkaar samenwerken”, informeert Contant die tevens een Ideeënbureau heeft opgericht. “Een vriendin van me vertelde me eens: ‘Je moet een ideeënbureau oprichten, want ik wordt helemaal gek van al je invallen en plannen.’ Ik ben inderdaad een brainstormer; stel me een vraag en ik spuit wel. Het is wellicht niet allemaal bruikbaar, maar laat me maar nadenken en ik kom wel met goede ideeën.”
Voor meer informatie: www.praktijkmirasol.nl en www.id-mirasol.nl.

2 Comments:

At 2:46 p.m., Anonymous Massage Amsterdam said...

Ik merk dat massage in deze hectische maatschappij steeds meer in de belangstelling komt te staan. Wat mij betreft een goede zaak!

 
At 2:47 p.m., Anonymous Kinderkleding online said...

Leuk artikel, helemaal yin yang.

 

Een reactie posten

<< Home