Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.500, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 november 2009

Recreatief openbaar vervoer per water

RIJNSBURG – Een recreatieve bootverbinding waardoor een rondje over het water gemaakt kan worden tussen en door de gemeenten Katwijk, Oegstgeest, Leiden, Teylingen en Noordwijk. Met dit plan kwam Miranda Contant, ambtenaar Ruimtelijke Ordening, op persoonlijke titel eerder dit jaar. Haar initiatief wordt breed opgepakt; de Kamer van Koophandel heeft haar gevraagd haar ideeën zodanig uit te werken dat een haalbaarheidsstudie kan worden opgezet.

Ze vertelt: “Ik heb me verdiept in wat er speelt in de regio op het gebied van het openbaar vervoer. Afgelopen maart liep ik op het strand en ik dacht: ‘Het water moet gebruikt worden!’ We kunnen het openbaar vervoer gebruiken als recreatiedienst, waardoor een ondernemer dit kan opzetten. Zo vermijd je ook het probleem om dit project Europees aan te besteden. De Kamer van Koophandel is enthousiast over het idee en wil dit samen met mij heel klein beginnen. Onlangs was er een bijeenkomst waar gemeenten, waterschappen, ondernemers, verenigingen en de ANBW aanwezig waren. Algemeen had men er oren naar om te proberen een uurdienst te maken voor een rondje dat circa vier uur duurt. De route verloopt zowel linksom als rechtsom.”

Voordat een recreatieve openbaar vervoerroute over het water gerealiseerd wordt, zal er nog heel wat water door de Leidsevaart stromen. Contant realiseert zich dat terdege: “Ik wil de gemeenten vragen dit idee te faciliteren en subsidies te verlenen. Zo moet een aantal bruggen verhoogd en watergangen verdiept worden. Ook dienen er opstapplaatsen aangelegd te worden. Dit plan staat en valt met samenwerking door alle partijen. De zelf verzonnen slogan voor het waterplan is ‘Van A met B naar zee en vise versa’. De A geeft het gebied aan, de B staat voor boot (waarbij knooppunten gevormd worden met de fiets en bus.”

Nadat de Leidsevaart 352 jaar geleden in gebruik werd genomen, werd het kanaal als een actieve vaarroute gebruikt. Echter door de komst van de trein ging het vervoer ter water teloor. Er waren simpelweg niet genoeg gebruikers van de boten. Zal Contant’s plan wel rendabel kunnen worden? “Er moet geld bij alles wat openbaar vervoer is. Dit moet ook niet een rondvaarttocht met een presentatie zijn, maar een pendeldienst met een hop on, hop off systeem. Net zoals in Venetië het geval is. In Katwijk is de verkeersontsluiting slecht en in Noordwijk worden pendelbusjes ingezet om autotoeristen van het parkeerterrein Beuk naar het strand te brengen. Dit OV-systeem is ideaal om je auto bij het transferium neer te zetten om vervolgens per boot bij het strand te worden afgezet. En als je in Noordwijk bent en het is slecht weer, kun je met de boot naar bijvoorbeeld Leiden.”
Wanneer moet Contant’s idee gerealiseerd worden? “Tijdens de bijeenkomst zei iemand uit de politiek dat er in 2011 gevaren moet worden. Toen ik dat hoorde, dacht ik ‘Wow, dat is heel snel’, maar het is wel een mooie streefdatum.”