Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft ruim 1,9 miljoen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 23.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: joepderksen@live.com. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 november 2010

“De waardering van de leerlingen heeft de meeste waarde”

Fioretti College en De Noordwijkse School zijn beste van Zuid-Holland

NOORDWIJK – De Bollenstreek heeft twee scholen die zich ‘De beste school van de provincie Zuid – Holland’ mogen noemen. De Noordwijkse School en het Fioretti College ontvingen donderdag 25 november de prestigieuze Nationale Onderwijsprijs van het Instituut voor Nationale Onderwijs Promotie. Beide onderwijsinstellingen hadden een bijzonder project opgezet om de “saaie” theorie voor de leerlingen levend te maken. De Noordwijkse School heeft de Onderwijsprijs Zuid-Holland in de categorie primair onderwijs gewonnen. Het Fioretti College uit Lisse won in de categorie voortgezet onderwijs. De scholen dingen nu mee naar de landelijke onderwijsprijs die in maart volgend jaar wordt uitgereikt.

De Onderwijsprijs Zuid-Holland is een samenwerking tussen de provincie en het Instituut voor Onderwijs Promotie (INOP) waarmee creativiteit en innovatie in het onderwijs worden gestimuleerd. De Noordwijkse School won met het project Het Kindermuseum voor Beeldende Kunst. “In tien weken leren de kinderen van alles over kunstgeschiedenis, kunststromingen, kunstenaars en kunstwerken. Een origineel en buitengewoon project. Prachtig uitgewerkt en heel praktisch. De Noordwijkse school heeft zichzelf overtroffen”, aldus de jury.

De Noordwijkse School hield dit project van mei tot half juli met het “Het Kindermuseum voor Beeldende Kunst” project, waarbij schilderijen en beelden uit de belangrijkste periodes van de kunstgeschiedenis tien weken lang tentoongesteld werden. Initiator van dit idee is docente Pascal van den Hoonaard. “Ik wilde een museum voor de kinderen maken. Als kinderen de kunst zien, is het nog veel leuker dan wanneer ze erover lezen. Samen met mijn vriend Mischa Verlinden heb ik 30, voor de kunstgeschiedenis belangrijke, schilderijen uitgezocht. Deze hebben we nageschilderd en daarnaast maakten we beelden van papier maché.” De tentoonstelling vond tien weken plaats in de gymzaal van De Noordwijkse School, welke compleet was heringericht. Zo was er een rotswand van papier maché met daarop prehistorische tekeningen. Op een kalksteenblok was een Egyptisch schilderijtje gemaakt. Van den Hoonaard geeft het belang van dit project aan: “Nu er veel bezuinigd wordt op kunst is het belangrijk om de kunst aan het kind te leren.”

Koppeling

Het project Zwolle 2040 van het Fioretti College uit Lisse won de eerste prijs bij het voortgezet onderwijs. Leerlingen moeten bedenken wat er allemaal in de nieuwe hoofdstad Zwolle moet gebeuren als het westen van Nederland is overstroomd. “Het materiaal is veelzijdig en ziet er aantrekkelijk uit, een goed koppeling tussen theorie en praktijk. Al met al een schoolvoorbeeld van goed (totaal)onderwijs”, aldus het juryrapport.

De 27-jarige docent Aardrijkskunde Niels Noort is vier jaar verbonden aan het Fioretti College. Hij kwam met het idee voor het winnende project “Zwolle 2040” en vertelt hierover: “De huidige methode voor het hoofdstuk over “De Stad” is niet uitdagend. De leerlingen moeten dan weten hoe een stad opgebouwd is, met een centrum, buitenwijken en de economische motoren. Ik kreeg het idee dat West Nederland in 2040 fictief onder water is gelopen, waardoor enorm veel mensen geen huis meer hebben. Er moet een nieuwe stad komen waar de vluchtelingen kunnen wonen, werken en recreëren en dat is dus Zwolle, waar in één klap vier miljoen mensen komen te wonen.” De praktijklessen worden ondersteund door introductiefilmpjes en theorievragen, waarna het geleerde in de praktijk moet worden gebracht. De leerlingen moeten bijvoorbeeld wijken ontwerpen en ruimte creëren voor groen en auto’s.”

Waardering

Aan de beide scholen zijn de docenten in principe vrij om wijzigingen aan te brengen in het standaard leerpakket, al worden de examenresultaten streng in de gaten gehouden. Noort: “Dit is het eerste grote project wat ik zelf heb opgezet en het is heel gaaf dat er zo’n waardering uit komt. Voor mij heeft de waardering van de leerlingen zelf de meeste waarde. Zo zei een van hen: ‘Dit project is leuker dan school’. Daarom had ik dit project ook opgezet; het moet niet alleen leuk zijn, maar ook informatief en leerzaam. Zonder de waardering van de leerlingen zou ik niet blij met deze prijs geweest zijn. De oorkonde blijft op school, maar het bronzen olifantenbeeldje komt bij mij thuis op het dressoir te staan.”
De publieksprijs ging naar CSG Prins Maurits uit Middelharnis. De winnaar van de landelijke prijs wordt in maart bekend gemaakt; dan strijden in totaal twaalf middelbare en twaalf basisscholen om de hoogste eer.