Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.500, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 juli 2012

Experts geven verschillende adviezen over Rooversbroekdijk


LISSE – Een verkeersveilige Rooversbroekdijk maken blijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan. Dit bleek tijdens de eenmalige klankbordgroepbijeenkomst die wethouder Ad van Zelst (Nieuw Lisse) op dinsdag 4 juli in het leven geroepen had. De Rooversbroekdijk is door experts van het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland (ROV) en Veilig Verkeer Nederland afdeling Lisse (VVN) bekeken. Ze kwamen tot verschillende conclusies over de vraag hoe de weg veiliger gemaakt moet worden.

Jarenlang verplaatste het verkeer zich vrijwel probleemloos over deze 50-kilometerweg, tot de gemeente besloot om deze doorgaande weg te benoemen tot ‘erftoegangsweg’ en de snelheid te verlagen naar 30 kilometer per uur. Wegversmallingen, hekken en ‘straatjuwelen’ werden ingezet om het verkeer af te remmen. Het gevolg: kwade omwonenden, fietsers die niet meer op de straat durven fietsen en naar de stoep uitwijken en verkeersopstoppingen. En op rustige momenten worden automobilisten uitgedaagd om zo snel mogelijk in een rechte lijn over het stuk weg te rijden.

Verkeersdeskundige Rien Visser (ROV) pleitte voor kruispuntplateaus. ‘Zo worden de mensen tot twee keer toe gedwongen om terug te gaan naar een snelheid van 30 kilometer per uur.’ Ook moet volgens de ROV een drempel komen aan de Rosa Spierstraat en moet de weg versmald worden van 5:70 meter naar 4:50 meter. De gemeente oordeelt hierover dat de weg dan te krap wordt. ‘Zeker als twee vrachtwagens elkaar moeten passeren.’ Ook de brandweer is tegen het aanleggen van drempels, omdat dan de aanrijdtijden niet meer gerealiseerd kunnen worden.

Verkeersdeskundige C. van Sluis (VVN) vond dat een erftoegangsweg niet moet worden afgesloten. ‘We moeten ons niet laten dwingen door enkelingen met slecht rijgedrag. Geef daarom de Rooversbroekdijk de ruimte terug. Alles wat in januari met de inrichting is gedaan, is eigenlijk zonde. Wij denken aan het aanleggen van grote ronde cirkels die we punaises noemen. De kruisingen moeten gelijkwaardig zijn en op de weg moet het cijfer ‘30’ geschilderd worden.’

Vervolgens was het aan de circa dertig aanwezigen om hun oordeel te geven over de voorstellen. De een pleitte voor een verbod van alle vrachtwagens en de andere vrouw klaagde erover dat de automobilisten ‘je de vouwen uit de broek rijden als je op de fiets bent. Voorheen was het veiliger: toen reden de auto’s ook 50, maar konden ze gemakkelijker de fietsers passeren.’ Van Zelst liet weten dat hij alle suggesties mee zou nemen. In oktober of november komt het college van burgemeester en wethouders met een voorstel over nieuwe aanpassingen aan de weg. Wanneer die werkzaamheden worden uitgevoerd, is nog niet bekend.

Het enige aanwezige gemeenteraadslid Cor van Dijk (D66) liet weten: ‘De avond voor de éénmalige klankbordgroep is redelijk succesvol verlopen. De huidige inrichting voor verbetering vatbaar. Het is alleen jammer dat dit soort maatregelen over het algemeen moeten worden genomen om een kleine groep weggebruikers te corrigeren. Verkeersveiligheid is een zaak van de weggebruiker, want veilig thuiskomen heb je zelf in de hand.’