Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.700, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 april 2013

‘Wacht niet op de eerste verkeersdode!’


OUDE WETERING – Al zeven jaar roepen bewoners van de Watergang al om het nemen van verkeersbelemmerende maatregelen. Op deze 30 kilometer weg behaalt het voortsnellende verkeer dagelijks snelheden die de 70 ruim passeren. Met name de bewoners van de huizen 151 – 177 zien het met angst en beven gebeuren. Ze vrezen voor de veiligheid van de in totaal 18 kinderen die in deze woningen leven en spelen. Woordvoerder Fred Zoetendaal windt er geen doekjes om: ‘Ik weiger te accepteren dat niets gedaan wordt. Ik wil voorkomen dat een tweejarig buurjongetje door een vrachtwagen overreden wordt.’

Op 12 september 2012 voerde Veilig Verkeer Nederland een onderzoek uit naar de verkeersveiligheid van de Watergang, een ontsluitingsweg. De conclusies logen er niet om. Verkeerskundig consulent Bernard Mosselman van de VVN stelde: ‘De huidige inrichting van de Watergang is onvoldoende voor een 30km per uur weg. Het is rommelig ingericht, met diverse soorten wegverhardingen en ad hoc oplossingen op de T-aansluitingen. De weg wordt niet ervaren als weg in een 30 km/uur zone.’

Zoetendaal informeert dat de omwonenden al in 2006 klachten hebben geuit over de verkeerssituatie. In eerste instantie aan het college van de toenmalige gemeente Alkemade, maar in januari 2010 hebben de bewoners zich direct gericht tot het college van Kaag en Braassem. Hij vertelt: ‘Toen we hier in 1992 kwamen wonen, was dit een doodlopende weg en konden we heel rustig wonen. Maar met de nieuwe aansluitingen brengen de mensen vanuit de woonwijk achter ons hun kinderen naar school en gaan dan vlak langs ons huis. En dan houden velen zich echt niet aan die 30 kilometer per uur!’

Sinds 2010 mag op de Watergang niet harder gereden worden dan 30 kilometer per uur. Het probleem is echter, dat er onvoldoende verkeersmaatregelen genomen zijn om de weg er ook als zodanig uit te laten zien. Daarom bekeurt de politie niet, omdat bezwaarmakers dan gelijk krijgen bij de rechter en hun boetes niet hoeven te betalen. De omwonenden willen dan ook dat de weg ‘morgen’ wordt uitgebreid met drempels, punaises en andere zaken die ervoor zorgen dat de snelheid omlaag gaat. Zoetendaal: ‘Hier zijn al twee aanrijdingen geweest. Vanuit de gemeente komt geen communicatie, tot grote frustratie van de bewoners. Er wordt nu al gesproken over het gooien van balken op de weg. Richt de Watergang op een goede manier in, naar aanleiding van contact met de omwonenden. We willen toch niet wachten op de eerste dode?!’

Op 3 januari van dit jaar hebben de omwonenden een gesprek gevoerd met de burgemeester. Hierna was er een radiostilte van vier maanden. Zoetendaal wordt er bijna moedeloos van. ‘De gemeente heeft zo’n mooie slogan: “Leef en denk mee”. Maar doe dat dan ook zelf! We geloven niet meer in de daadkracht, oplossingen, communicatie en beloftes van de gemeente. Ik heb honderden telefoontjes gepleegd en tientallen e-mails verstuurd. De gemeente moet er nu voor zorgen dat de mensen niet de gelegenheid krijgen om 70 kilometer per uur te rijden op de Watergang!’