Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft ruim 1,9 miljoen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 24.000, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: joepderksen@live.com. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

27 mei 2013

‘Leimuiden is het pisputje van de regio’

KAAG EN BRAASSEM – De geluidsoverlast van het vliegverkeer is afgenomen, maar het vlieglawaai is het grootst in Leimuiden. Het college blijft pleiten voor een vervroegde uitvoering van het micro-onderzoek in 2014. Dit liet wethouder Jan Uit den Boogaard vrijdag 10 mei weten.

Uit de metingen van het vliegtuiglawaai blijkt, dat de inwoners van Leimuiden en Nieuwkoop het meeste lijden onder de voorbijrazende vliegtuigen, vergeleken met andere dorpen en steden in de regio Holland Rijnland. Het grootste aantal vliegtuigbewegingen van alle meetposten werd zelfs gemeten in de Meerewijck in Leimuiden” 54.578 in totaal. Gemiddeld vlogen daar boven de huizen 182 tot 204 vliegtuigen overheen; het gaat hier met name om het startende vliegverkeer. Volgens de andere twee meetpunten passeerden 49.566 vliegtuigen over de Drechtlaan en 46.539 vliegtuigen over de Lijsterbeslaan. De meeste vliegtuigen maken een geluid dat ligt tussen de 68 decibel en 78 decibel, maar er zijn ook uitschieters naar een geluidsniveau boven de 82 decibel.

Waar Leimuiden met name last heeft van het stijgende vliegverkeer, kunnen de inwoners van Nieuwkoop ‘genieten’ van de landende vliegtuigen. Wethouder Jan Uit den Boogaard informeert: ‘Leimuiden is het pisputje van de hele regio’, zo wordt wel eens gesteld. De Kaagbaan is de preferente baan. Wij als Leimuiden worden heel erg zwaar belast. Dat wordt gezegd en achter die woorden sta ik achter. Het enige wat we nu als gemeente kunnen is erop aandringen om het micro-onderzoek, dat in 2015 moet plaatsvinden naar voren te halen en het al in 2014 uit te voeren.’

Uit den Boogaard is overigens geen voorstander van het plaatsen van extra geluidsmeetpunten. ‘Deze voegen niets toe. Met de huidige meetpunten kunnen we de ontwikkelingen in de gaten houden. De resultaten geven ons een stuk onderbouwing van onze klachten en eisen richting Schiphol. Anders blijf je roepen zonder bewijs.’