Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft ruim 1,9 miljoen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 23.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: joepderksen@live.com. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 augustus 2013

Pluktuin voor bollentoeristen

LISSE – ‘Zorg voor een pluktuin, waar mensen de bolbloemen kunnen fotograferen en plukken.’ Dorpspromotor Marco van der Lingen wil bollenboeren ertoe aanzetten om mee te gaan in de wens van toeristen om zich tussen de bloemen te laten vereeuwigen.
Net zolang als de Bollenstreek een populaire trekpleister is voor toeristen, klagen de bollenboeren over de bezoekers die de velden betreden en zo mogelijk ziektes overdragen. Maar de behoefte is er nu eenmaal om in die velden te lopen, zo stelt de dorpspromotor. Hij ziet kansen, waar anderen alleen bedreigingen zien. ‘Zorg ervoor dat er een pluktuin komt, waar mensen tussen de bloemen door kunnen lopen, zich laten fotograferen en bloemen kunnen plukken. Zo voorzien we in de belevingsbehoefte van de toeristen.’
 
Van der Lingen is er een groot voorstander van om het bollenseizoen te verlengen. ‘Waarom worden hier geen zomer- en najaarsbollen gekweekt? Zo trek je ook toeristen tijdens de vakantieperiodes en maak je Lisse kleurrijker. Ook het moment dat de bollen de grond in gaan, is een onderdeel van de bollencultuur. Besteed daar ook aandacht aan op het promotievlak voor toeristen.’ Als voorbeeld van een gemiste kans noemt hij de Nationale Tulpendag, die in januari plaats vond. ‘Dat vond plaats in Amsterdam en we deden hier niets mee. De CNB heeft elke week een show met de nieuwste innovaties van bloemen. Dat zou veel zichtbaarder moeten worden.’
 
Enthousiast vervolgt hij: ‘We moeten toeristen de mogelijkheid geven om meerdere momenten per jaar in een bollenbedrijf rond te kijken. We willen mensen laten ervaren wat het is om bollen te kweken. Als ik naar Cuba ga, krijg ik ook een belevingstoer van sigaren. Het verhaal van de sigaren wordt dan verteld. Die beleving is heel belangrijk. Niet alleen bij de bollen, maar ook de kleine specialisten als de zuivelbedrijven moeten veel meer van de beleving van hun producten laten zien. Een goed voorbeeld hiervan is de Olmenhorst.’