Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft ruim 1,9 miljoen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 23.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: joepderksen@live.com. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

31 oktober 2013

Overlast Lisserbrug wordt minder

Succesje voor lobby gemeente
LISSE – De Lisserbrug gaat vanaf 1 april 2014 minder vaak open voor het vaarverkeer. Hiermee proberen de gemeente Haarlemmermeer en de provincie Noord-Holland meer rekening te houden met het auto- en fietsverkeer. Het is een klein succesje voor wethouder Ad van Zelst, die namens de gemeente Lisse al jaren aandacht vraagt voor de dagelijkse files die veroorzaakt worden door de Lisserbrug die te pas en te onpas open wordt gezet.
Terwijl veel mensen op weg naar hun werk al dan niet gestresst zitten te wachten tot de openstaande brug weer naar beneden gaat, varen vrolijke vaargasten genietend van hun vrije tijd onder de brug door. Welhaast iedere dag keert dit fenomeen terug en het lijkt erop, dat nu ook de bestuurders in Noord-Holland beseffen dat het zo niet langer kan. Een onderzoek is uitgevoerd naar het openingsregime van de brug zelf.
In overleg met de vaarwegbeheerder is afgesproken om vanaf 1 april 2014 tijdens de werkweek de Lisserbrug niet te openen tussen 7:45 uur en 8:30 uur. Ook blijft deze brug dicht in de avondspits tussen 17:00 uur en 17:30 uur. Daarnaast is afgesproken dat de brugwachters ‘door een intensievere communicatie’ proberen te zorgen voor een grotere bundeling van vaartuigen, waardoor het aantal openingen kan worden beperkt.
Overigens zijn met deze maatregelen de verkeersproblemen zeker nog niet opgelost. Grootste struikelblok voor de doorstroming van het verkeer zijn de fiets- en voetgangersstoplichten die om de haverklap op groen springen. Ook op de momenten dat er geen fietser of voetganger in de buurt is. Door deze nodeloze vertraging stijgt ook de CO2-uitstoot van de wachtende bussen, vrachtwagens en auto’s.