Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft ruim 1,9 miljoen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 23.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: joepderksen@live.com. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 januari 2015

Hoogste horecaprijs voor Noordwijkse ondernemers

JOEP DERKSEN
NOORDWIJK – De allerbelangrijkste horecaprijs is in Noordwijkse handen. De broers Martijn en Michiel van den Berg werden dinsdag 13 januari door Koninklijke Horeca Nederland uitgeroepen tot Meest Markante Horecaondernemers van Nederland. Ze versloegen daarmee dertien concurrenten uit het hele land en ontvingen de prijs uit handen van Loek Hermans, voorzitter van de landelijke jury. Een dag later werd het succes samen met vrienden, collega’s en leden van het college van burgemeester en wethouders, nog eens extra gevierd in Hotel Vesper.
En daarmee is de badplaats Noordwijk twee jaar lang de trotse bezitter van twee ondernemers die het meest innovatief en inspirerend zijn. Deze prijs heeft internationale allure en mag wat dat betreft niet onderschat worden. Of dit eerbetoon ook zal leiden tot extra klandizie, daar heeft Martijn nog niet over nagedacht. Samen met zijn broer en ouders is hij nog helemaal in een gelukzalige roes.
De broers zijn eigenaar van strandpaviljoen Het Zuiderbad, bar en restaurant Bries en Hotel Vesper. Nadat de beiden als winnaar van de regio Zuid-Holland Noord waren gekozen, gaven ze op 14 december een wervelende presentatie voor onder meer Joop Braakhekke. Hermans was vol lof over de manier waarop de beide ondernemers allerlei zaken aanpakken: ‘Wat deze twee jongens doen, is innovatie van begin tot einde. Ze rijgen concept na concept aan elkaar en hebben oog voor ontwerp, gevoel, gastvrijheid, professionaliteit en - last but not least - de gasten. Er was afgelopen jaren nergens tijd voor; om de gasten boven alles een zorgeloze, tijdloze ervaring te kunnen bieden. Een moment waarop de tijd even stilstaat. Om te genieten. Van pure gastvrijheid.’
Martijn stelt dolgelukkig: ‘Er kwamen aardig wat emotiies los; ik moest janken toen ik hoorde dat wij gewonnen hadden. Het is de mooiste prijs die je als horecaondernemer kan krijgen in Nederland. Het is een soort van Blauwe Vlag. Het is supergaaf!’ Hij deelt het succes direct met zijn omgeving: ‘Het mooie is dat Noordwijk als badplaats eigenlijk de strandstad van Nederland is. Hier krijgen ondernemers de ruimte om goed te kunnen ondernemen op horecagebied.’ Ook Michiel is lyrisch: ‘Het is of je een Olympische medaille wint! We zijn er trots op dat Noordwijk ook in de picture is.’
Burgemeester Jan Rijpstra was zowel tijdens de prijsuitreiking als bij de afterparty de volgende dag aanwezig. Hij stelde: ‘We zijn ontzettend trots op jullie ondernemerschap. De hospitality en kwaliteit die jullie bieden, willen we in Noordwijk op alle terreinen hebben. Deze prijs is voor de hele horecabranche in Noordwijk een ongelooflijke stimulans.’ De burgemeester merkt op dat de tijden veranderen. ‘Je voelt dat er meer synergie en samenhang is tussen de ondernemers in Noordwijk. Die tijd van dertig jaar terug (met tienduizenden jongeren in de zomerweekenden, JD) komt niet meer terug. Jullie hebben kunnen laten zien dat we die omslag kunnen maken. We gaan hier in heel Noordwijk mee door!’ En de daarop vloeiende champagne smaakte alle aanwezigen nog nooit zo lekker.