Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.500, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 augustus 2019

,,Alleen doorstroming Kerkweg wordt verbeterd’’


Ter Aar – De komst van de Vomar achter de Intratuin is onvermijdelijk. En dit leidt tot een enorme toename van het auto- en vrachtverkeer op de Kerkweg. De omwonenden roepen al een jaar, dat de gemeente Nieuwkoop moet zorgen voor verkeersmaatregelen, zodat de situatie veiliger wordt. Het college van burgemeester en wethouders heeft nu de verkeersplannen openbaar gemaakt, maar Kerkwegbewoners Martin Vervaart en Ulrich van Eijk zijn er niet enthousiast over. Sterker nog; de situatie wordt er slechter op, zo vinden ze.


Nu nog ligt er een wegversmalling, maar deze gaat verdwijnen. ,,Hierdoor gaan de auto’s, trekkers en vrachtwagens alleen maar harder rijden. Het is nu al een racebaan. ’s Nachts lig ik al wakker door het bulderende tractorverkeer, dat door deze straat komt’’, geeft Vervaart aan. Van Eijk vult aan: ,,Deze maatregelen zorgen niet voor meer veiligheid, maar om de doorstroming van het verkeer te verbeteren!’’


Onderdeel van de verkeersaanpassingen is ook, dat het asfalt op de kruisingen een ander kleurtje krijgt. Ze kunnen kiezen tussen ‘verkeersgeel’ en ‘okergeel’. Maar ook mag je aangeven, of je de kleur van de kantverharding in ‘verkeersgrijs’, ‘steengrijs’ of ‘orientrood’ wilt hebben. Een geel of grijs kleurtje op het asfalt er bij zal weinig effect hebben, zo verwacht Van Eijk: ,,Toen ze de Kerkweg jaren geleden opknapten, was het een vlak stuk asfalt en ging het verkeer hier ook met gigantische snelheden omheen. De gemeente laat weten, dat ze de situatie gaan monitoren (meten op snelheden – red.). Maar wij vinden: Laat de versmalling staan en monitor dan!’’

Tot nu toe hebben Van Eijk en Vervaart steeds het gevoel gehad, dat de gemeente naar hen luisterde en dat waarderen ze: ,, Je kan alleen maar je kont in de krib gooien en tegen zijn, maar dan ben je niet meer in gesprek.’’


Onlangs vond een informatieavond plaats, maar Vervaart en Van Eijk hebben niet het gevoel, dat er iets met de door de omwonenden gemaakte opmerkingen is gedaan. Zelf komen ze met alternatieven: ,,Zie dit plan in een breder perspectief. Uiteindelijk moeten we bepalen, wat we met heel Aardam Oost gaan doen. Misschien kunnen we daarvoor een randweg realiseren, dan kan daar ook een extra verkeersontsluiting op de Vomar worden aangesloten. En verander het asfalt op de Kerkweg in klinkers; dat haalt de snelheid er ook uit.’’ Zelfs de aanleg van verkeersdrempels vinden de beiden het overwegen waard, maar dan moet de Kerkweg wel verboden worden voor tractoren en vrachtverkeer. ,,Als een gewone auto over een drempel rijdt, heeft dat minder trillingseffect, dan als een trekker er met volle snelheid overheen gaat.’’ Ook zien de omwonenden een 3D zebrapad wel zitten, zodat het voor de automobilisten lijkt, of de witte balken dwars over de weg liggen.

De beiden kijken nog even naar de gemeentelijke uitnodiging om te kiezen voor een geel of grijs kleurtje asfalt. ,,De facto wordt er nog niets voor ons gedaan wordt. We zijn op 18 maart vorig jaar begonnen. Met deze weginrichting wordt het qua snelheid misschien nog een tandje slechter. We zijn hier nog niet klaar mee. Tot de Kerkweg écht verkeersveiliger wordt, kunnen we alleen maar hopen, dat er niets ernstigs gebeurt of dat het een keer helemaal fout gaat.’’