Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.500, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

06 februari 2020

Blij met nieuw schoolgebouw


Nieuwkoop – Voor de allereerste keer lopen de leerlingen van het Ashram College door de deuren van het fonkelnieuwe gebouw aan de Lindelaan in Nieuwkoop. Buiten is nog een graafmachine bezig om de laatste grond op de juiste plek te leggen, maar binnen ziet alles er tiptop uit.

In dit schoolgebouw zie je geen donkere lokalen, maar veel glas aan alle kanten. De witte muren worden af en toe onderbroken door een tint grijs en de glazen deuren zijn versierd met regenbogenkleuren. De grote hal is ingericht als verzamelplaats voor de honderden leerlingen. Een grote trap naar de eerste verdieping blijkt al op de eerste dag een dubbele functie te hebben; het is een uitstekende zit- en hangplek, waar je op je mobiel kunt staren. Verderop staan tafeltjes met stoelen en banken, waar direct al gebruik van wordt gemaakt door de leerlingen. Zelfs op de kleinste details is gelet; in de voorraadkast bij de lerarenkamer staan tientallen mokken; op iedere mok staat de naam van een docent. In de hal hangt een zonnepanelenmeter, die duidelijk maakt, dat er al 4.800 kwH aan elektriciteit is opgewekt.

Directeur John Bakker verwelkomt iedere leerling persoonlijk. Sommigen krijgen een warme handdruk. Hij is in zijn nopjes over het nieuwe schoolgebouw: ,,Dit is een huis voor de toekomst. Het is een gasloze school, waarbij we onze energie opwekken met een warmtekoude opslag. De leerlingen voelen zich hier op hun plek, ze zijn geborgen en veilig. Op die basis kunnen ze beter presteren voor een betere toekomst voor zichzelf.’’

Terwijl Bakker praat, stromen de leerlingen naar binnen. Kelvin Hoekstra (15) uit klas 4TL is de allereerste leerling, die naar binnen komt. ,,Ik vind het beter geworden, de aula is beter ingericht. In het oude gebouw was veel troep en dan zat je boven niets te doen.’’ Hij kijkt omhoog: ,,Ik zie nu planten; dat is fijn. Wel is het jammer, dat de ramen veel groter zijn. Ik heb last van ADHD en als ik bij zo’n raam zit, word ik snel afgeleid door wat er buiten gebeurt.’’ Bakker: ,,De komende week blijkt waar leerlingen zich prettig voelen en extra aandacht voor nodig hebben. Deze jongelui zullen kijken, waar ze hun rustplekje kunnen vinden.’’

De drie vriendinnen Meike van Tol (15) uit klas 4KB, Noa Franzella (13) 1 KA en Jaimy Sassen (12) 1 KA komen giechelend binnen.  Meike heeft haar favoriete relaxplek al uitgekozen: ,,Die trap is mooi; daar ga ik in de pauzes bovenaan zitten, zodat ik een goed uitzicht heb.’’ Ook Noa is blij: ,,De oude school leek op een bassischool en dit is meer een middelbare school. We mochten eerder al een kijkje nemen en ook de klassen zijn mooi geworden.’’ Maar gaan jullie nu ook beter leren van dit nieuwe schoolgebouw? Misschien niet direct, aldus Jaimy: ,,Als je in de les zit, kijk je om je heen, omdat alles zo anders is. En dan let je niet zo goed op. Maar dat zal wel slijten.’’

Damian van Veen (13) uit 1KA vraagt zich af, of het leren überhaupt beter wordt. ,,Het is een heel mooi gebouw en beter dan het oude pand. Dat was helemaal kapot en slecht. Hier is alles nieuw. Maar ik denk niet, dat ik beter ga leren; de manier van les geven blijft hetzelfde.’’ Teamleider Esther Lankhaar reageert: ,,De praktijkruimtes spreken meer tot de verbeelding van de leerlingen. Dat zorgt voor meer rust en creativiteit. We kunnen gebruik maken van de leerpleinen en brede gangen, waar ook wat zitjes staan. Daar kunnen leerlingen zelfstandig aan het werk.’’

Maris de Vos (13) en Kevin Langejans (13) zitten allebei in klas 1TA. Ze zijn onder de indruk van het nieuwe gebouw. ,,Het is een mooie school, met nieuwe meubels. In de oude school stonden allerlei dingen in die meubels geschreven en alles was kapot. Dit is een stuk beter.’’ Kevin is het daar mee eens. Hij wijst op een detail: ,,Die kleuren op de ramen; dat is creatief gedaan!’’

Het is een paar minuten voor half negen en een gezellig drukke boel in de aula. Leerlingen kletsen met elkaar, terwijl ze de eerste indrukken op zich laten inwerken. Vanaf de balustrade kijken alle docenten naar beneden; naar ‘hun’ kinderen. Dan neemt Bakker het woord: ,,De lessen gaan nu beginnen. Veel succes en veel plezier!’’ Het leidt tot een applaus en binnen een minuut is de aula leeg. Al gauw is het doodstil en absorberen de leerlingen nieuwe kennis; voor hun betere toekomst.