Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.700, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

03 juni 2021

Ruim baan voor OV en fiets

Kaag en Braassem / Nieuwkoop / Alphen aan den Rijn – Het openbaar vervoer moet de komende decennia ruim baan krijgen. Dat is te lezen in de ‘Regionale Strategie Mobiliteit’ van Holland Rijnland.

Met de komst van meer woningen is er ook steeds meer verkeer. Holland Rijnland kiest niet voor het aanleggen van extra wegbanen langs bestaande wegen, maar wil vooral investeren in het openbaar vervoer en de fiets. ,,Nieuwe verbindingen en overstappunten zijn nodig om de toenemende verkeersdruk het hoofd te kunnen bieden en om de leefbaarheid en bereikbaarheid van de kleinere kernen zoals Hazerswoude, Woubrugge en Ter Aar op peil te houden.’’ Hiervoor wordt ingezet op een HOV-verbinding (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) van Rotterdam naar de regio Amsterdam via Zoetermeer en Alphen aan den Rijn, in de richting van Schiphol en Uithoorn.

Omdat er in de kleinere dorpen in de Rijn- en Veenstreek relatief weinig bedrijvigheid is, reizen veel inwoners naar andere plaatsen om daar te werken of studeren. Knelpunten zijn onder andere de provinciale weg N207, de N209 bij Hazerswoude-Dorp en de N231 in aansluiting op de N201.’’ Dit zorgt voor opstoppingen van auto- en vrachtverkeer verkeer in dorpskernen zoals Rijnsaterwoude, Noorden en Nieuwe Wetering.

In de landelijke gebieden sluiten de OV-verbindingen niet goed op elkaar aan. Wie met de bus in plaats van de auto gaat, is vaak drie keer zoveel reistijd kwijt. ,,Zeker in kernen in Nieuwkoop en Kaag en Braassem is het OV voor veel inwoners al een tijd geen serieuze optie.’’ Holland Rijnland wil het OV verbeteren met goede HOV-routes en snelle verbindingen. Plus de aanleg van goede doorgaande fietsroutes. ,,Zo wordt het OV of fiets voor veel inwoners op termijn een eerlijk alternatief voor de auto en helpt de wegen te ontlasten.’’