Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 augustus 2025

Wanneer je onverwachts een bod op je bedrijf krijgt

Als je een succesvol bedrijf runt, kan het zomaar gebeuren: ineens ligt er een overnamebod op tafel. Dat overkwam Jeroen de Wilde, oprichter van het Nederlands Certificatie Kantoor (NCK). Hij vertelt openhartig over dat moment, wat het met hem deed en welke verstandige keuzes hij daarna maakte.

“Ik ben in 1997 afgestudeerd aan de TU Delft en startte kort daarna mijn eigen ingenieursbureau. Ondernemerschap zit in mijn bloed; aan mijn moeders kant waren veel ooms zelfstandig ondernemer en hun onafhankelijkheid en drive fascineerden me altijd. Ik begon bij het familiebedrijf dat toen eigendom was van mijn oom, waar ik certificeringstrajecten regelde. Al snel kwamen daar klanten bij, maar ik wilde méér doen met mijn ingenieursachtergrond. Toen TNO me een baan bood, nam ik die aan; vier dagen in dienst en dus één dag en de weekenden voor mijn eigen klanten . Binnen één jaar had ik zoveel eigen werk dat ik volledig voor mezelf kon beginnen.

De naam van dit bedrijf was Ingenieurs- en Adviesburo De Wilde, dit noemen we nu De Wilde ingenieurs groep.Ik mis hier een stuk over het ontstaan van NCK. Ik begon in 1998 met De Wilde ingenieurs groep en pas in 2003 heb ik NCK opgericht, nadat ik er achter kwam dat de toenmalige certificeerders log, niet flexibel, klantonvriendelijk en duur waren. Ik zag kansen en een grote markt voor NCK en wilde het verschil maken met dit bedrijf.

Ons bedrijf groeide en viel op doordat we flexibel, snel en betaalbaar werkten, zeker in crisistijd toen mkb-bedrijven prijsbewuster werden. We kwamen in de top vijf van certificeerders in Nederland en begonnen de grote spelers echt pijn te doen. Toch had ik geen haast om te verkopen; ik genoot van mijn werk en wilde vooral nog één doel halen: de top drie bereiken.”

Serieus geld

“In 2019 kreeg ik een mail van Joep Bruins van Normec. Hij wilde kennismaken. We hadden een leuk gesprek — hij bleek ook in Delft te hebben gestudeerd, dat schept een band. Aan het einde verraste hij me: hij wilde mijn bedrijf overnemen. Ik lachte en zei dat ik niet wilde verkopen, maar toen hij over bedragen begon, dacht ik toch: ‘Zo, dat is serieus geld!’

Tijdens een vakantie op Curaçao besprak ik alles met mijn vrouw Marika en onze zonen, Teun (23) en Coen (21). Eerst wilden ze niet, maar toen ik vertelde hoeveel ermee gemoeid was, veranderde dat. Terug in Nederland volgde een uitnodiging bij Normec in Utrecht, waar een nóg hoger bod op tafel kwam. Dat was het moment waarop ik besloot advies in te winnen. Via mijn advocaat kwam ik bij Sophista terecht. Zij maakten een prachtig informatiememorandum en stuurden een brief naar Normec. Binnen een week lag er een stevig indicatief bod.”

Vertrouwen

“Pieter van den Berg van Sophista werd mijn strategische partner in de onderhandelingen. Wat een fijne, warme man! Ik had meteen vertrouwen in hem. Daarnaast heeft André Scheierlink zich ook enorm ingezet en samen met Pieter een belangrijke rol gespeeld. Als team gingen we goed voorbereid naar het hoofdkantoor van Normec. Het was een harde onderhandeling: Pieter speelde de ‘bad cop,’ ik de ‘good cop.’ Uiteindelijk sloten we een geweldige deal.”

Maar de echte uitdaging moest toen nog komen. De prijs was onder voorbehoud van due diligence. “Alles wat we beloofd hadden, moest kloppen. Normec bleek een overnamemachine, met zeven advocaten van Lexence en zes accountants van Ernst & Young. Ik werd gek van de eindeloze vragen. We zaten tegenover hun team op de Zuidas, vergaderden bij Sophista, en soms via Zoom. Ze zaagden ons door tot in de kleinste details: pensioenen, buitenlandse opdrachten, alles.

In je hoofd heb je het bedrijf al verkocht, dus je wilt dat het niet meer fout gaat. Tot de avond vóór de ondertekening werd er nog over het concurrentiebeding onderhandeld. Daar zijn ze slim in — op dat moment ben je toch wat buigzamer. Het hele traject was intensief. Er waren momenten dat ik riep: ‘Pieter, ik stop ermee, dan maar niet!’ Maar Pieter bleef kalm: ‘Jeroen, rustig, dit hoort erbij. We halen even koffie.’

Toen de deal uiteindelijk rond was, kreeg ik een prachtige Montblanc-pen om de contracten te ondertekenen. Mijn vrouw kreeg een oranje Hermès-sjaal. We informeerden het personeel en Normec gaf iedereen een fles Veuve Clicquot mee  Oranje is de huiskleur van Normec en het logo van Veuve Clicquot is ook oranje. Net als de Hermes sjaal overigens, die was ook oranje; aan alle details werd gedacht: dat moment vergeet ik nooit meer.”

Advies voor andere ondernemers

Wat raad je andere ondernemers aan die zo’n onverwacht bod krijgen? “Ga altijd met een specialist zo’n overnametraject in. Doe het niet zelf! Ik heb drie of vier vrienden naar Sophista gestuurd, en een aantal van hen hebben hun bedrijf met de hulp van Sophista succesvol verkocht. Het is mensenwerk; je geeft veel van jezelf bloot en het werkt alleen als je een klik hebt met de mensen die jou begeleiden.”

Jeroen stelt openhartig: “Mijn leven veranderde niet wezenlijk na de verkoop, behalve mijn bankrekening. Ik ben nog steeds ondernemer, maar ik geniet nu bewuster. Ik maak mooie reizen, investeer in monumentaal vastgoed (mijn passie), maar vooral: ik maak herinneringen. We gaan met het gezin op reis, ook regelmatig samen met de vriendinnen van onze zoons, en bouwen als familie verder aan nieuwe projecten. Marika is al die jaren mijn steun en toeverlaat, mijn geweten. We hebben alles samen opgebouwd. Dankzij haar heb ik niet alleen zakelijk succes, maar ook een stevig fundament thuis.”

Hij besluit: “Uiteindelijk draait alles niet alleen om wat je opbouwt of met wie je het deelt, maar ook om de juiste mensen onderweg — en daarin heeft Sophista voor mij echt het verschil gemaakt.”

De Wilde Ingenieurs Groep
Ir. Jeroen de Wilde, Algemeen directeur
Velserweg 16
1942 LD Beverwijk
T: 0251 222 262
E: jeroen@dewilde.nu
W: www.dewilde.nu / www.dewildevastgoed.nl

 

 

Biografie Jeroen de Wilde

Jeroen de Wilde, oprichter van De Wilde Ingenieursgroep, is een echte laatbloeier. Hij begon op de Mavo, ging daarna naar de Havo, vervolgde zijn weg via de HTS in Amsterdam en rondde uiteindelijk de TU Delft af. Studeren vond hij steeds leuker, maar hij moest het altijd hebben van hard werken en doorzettingsvermogen. Die inzet bracht hem uiteindelijk tot een cum laude-afstuderen aan de HTS.

Zijn verhaal is er één van doorzetten, leren en groeien. En altijd blijven geloven dat je met vastberadenheid je doelen kunt bereiken. Met de broers van zijn moeder onderhoudt Jeroen tot op de dag van vandaag een hechte band; hun ondernemerschap vormde al vroeg een belangrijke inspiratie.

Delen is voor Jeroen essentieel. “Delen is het mooiste wat er is,” zegt hij zelf. Van zijn vrouw Marika leerde hij wel om niet zomaar ongevraagd te geven, omdat daar soms misbruik van wordt gemaakt. Toch speelt maatschappelijke betrokkenheid een grote rol in zijn leven. Jeroen is lid van de Rotary, was lange tijd voorzitter van de Stichting Kunst & Cultuur Beverwijk en als bestuurslid actief betrokken bij initiatieven zoals de Harddraverij Beverwijk en de Stichting Vrienden van het Rode Kruis.

Als ondernemer beseft hij dat men hem snel kan zien als iemand die alleen maar met geld verdienen bezig is. Maar dat is niet het beeld dat hij wil neerzetten. Ja, hij is actief in vastgoed en rijdt mooie auto’s, maar voor Jeroen draait het uiteindelijk om meer: niet alleen zakelijk succes, maar ook maatschappelijke betekenis en iets teruggeven aan de samenleving.