Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 juli 2006

Romeyn verhoogt schadeclaim aan adres gemeente met 3 miljoen euro

Lisse – Bas Romeyn, eigenaar van Romeyn Projectontwikkeling, heeft zijn schadeclaim aan het adres van de gemeente met 3 miljoen euro verhoogd tot 6,5 miljoen Euro. Wethouder Bas Brekelmans vernam dit in een gesprek dat hij met hem had. De VVD-er maakte daarvan woensdag 5 juli melding tijdens het Seniorenoverleg met de fractievoorzitters van de lokale politieke partijen en burgemeester Corrie Langelaar. Brekelmans stelt: ‘Het gaat hier om gemeenschapsgeld’.

Joep Derksen

Romeyn Projectonwikkeling was in 1998 de hoogste bieder voor koop van het gebouw van het voormalige Albert Heijn-gebouw in winkelcentrum Blokhuis. Na de biedingtermijn bracht het bedrijf UMW een hoger bod uit. De gemeente gunde vervolgens de koop aan UMW. Onacceptabel, vond Romeyn en hij legde een eis tot schadevergoeding neer bij de gemeente. De rechter oordeelde hierover begin dit jaar en stelde Romeyn in het gelijk; hij had recht op koop.

De gemeente heeft beroep ingesteld op deze uitspraak en nu blijkt Romeyn’s eis nog weer € 3 miljoen hoger te zijn. De wethouder stond perplex bij deze mededeling. Als nieuw portefeuillehouder sprak hij voor het eerst met Romeyn over deze zaak en zijn intentie was om de hele slepende affaire op een goede manier af te handelen. Brekelmans: ‘We willen de blik naar voren richten en niet meer terugkijken naar het verleden. Romeyn heeft wat problemen gehad met personen uit het vorige college, maar dat is nu verleden tijd.’

Romeyn’s antwoord op de poging van de gemeente om nog een bedrag terugbetaald te krijgen, is ondubbelzinnig. ‘In tegenstelling tot wat in de krant stond, heb ik helemaal niet onnozel gehandeld. Brink Groep is een autoriteit en een zeer professionele club op het gebied van schadeberekeningen bij rechtbanken. Ze hebben een berekening gemaakt van het bedrag en gingen ervan uit dat ik als projectontwikkelaar het pand zou willen doorverkopen aan een belegger. Dit is echter niet het geval. We willen het in de familie houden. De waarde van onroerend goed voor winkels is de afgelopen jaren explosief gestegen en juist daarom willen we het pand blijven verhuren. Ik heb de Brink Groep hierover geïnformeerd en zij zijn met een nieuwe berekening gekomen. Het totale bedrag is dus € 6,5 miljoen.’

Vreemde dingen

Romeyn vervolgt: ‘Als projectontwikkelaar heb ik nog nooit eerder zo’n zaak meegemaakt, maar ik kan zeggen dat er vreemde dingen zijn gebeurd bij de gemeente. Vrijdag 30 juni heb ik dan ook volop excuses gekregen en dat siert de gemeente. In de vier huidige wethouders heb ik zeer veel vertrouwen. Ik heb ook met hen gesproken buiten de affaire om. Zij hebben niets met deze affaire te maken, en dat willen ze ook zo houden. Ik ga ervan uit dat deze kwestie niets zal vertroebelen tussen beide partijen. Deze hele zaak is toch een erfenis uit het vorige college. De gemeente zegt nu zelf ook: dit had nooit mogen gebeuren. Burgemeester Langelaar zei zelfs dat er sprake was van kinnesinne.’

‘Ik ga het hoofd echter niet in de schoot leggen; zo zit ik niet in elkaar. Ik zou wel gek zijn als ik niet de mij toekomende claim van € 6,5 miljoen zou indienen. Wethouder Brekelmans vindt het vreemd dat dat zomaar kan, maar zo werkt nu eenmaal ons Nederlandse rechtssysteem.’

Voor de gemeente had Romeyn nog wel wat opwekkend nieuws: ‘Wat mij betreft valt er nog wel te praten over deze claim. Dit is een belangrijke zaak en ik hoop van harte dat de gemeente nog weer om de tafel wil zitten. De gemeente moet echter niet denken dat ik akkoord zal gaan met het bedrag van € 1,8 miljoen. Dit is de winst die de gemeente heeft gemaakt op de bouw in Lisse Rond. De gemeente heeft mij dit bedrag niet aangeboden, maar dat is echt te weinig. Ik wacht nu op een voorstel van de gemeente. Als zij het voor de rechter willen laten komen, dan zie ik het met vertrouwen tegemoet. Mocht ik de rechtszaak niet winnen, dan ga ik gewoon in hoger beroep. En als het moet, zal ik dat jaren volhouden.’

Romeyn sluit echter op een positieve noot af. ‘Ik heb het volste vertrouwen in het nieuwe college. Het vorige college was incapabel en gewoon slecht. Het was gewoon een zwak bestuur. Als het aan mij ligt en de gemeente toont haar goede wil, dan komen we er echt wel samen uit.’

Gemeenschapsgeld

Brekelmans wil niet in details treden over de zaak, maar wil wel het volgende kwijt: ‘Het bedrag wordt met een pennenstreek verdubbeld en bedenk wel: het gaat hier om gemeenschapsgeld. Uiteindelijk betalen de inwoners van Lisse dit bedrag. Op 12 juli vindt de behandeling voor de rechtbank plaats. Ik vind het merkwaardig dat zo kort voor deze zitting de heer Romeyn met zijn verhoogde claim komt.’

Wethouder Brekelmans gaat zich beraden met de advocaten van de gemeente en zal ‘zorgvuldig naar de zaak kijken’. Ook wil hij graag de mening van de fractievoorzitters horen, wat de beste manier is om tot een voor alle partijen acceptabele oplossing te komen. ‘Zo’n verdubbeling van het bedrag geeft mij toch de indruk dat de heer Romeyn bezig is met koehandel. De verdubbeling van het bedrag bevordert niet de geloofwaardigheid van deze kwestie. We moeten echter alle zeilen bijzetten om deze zaak goed af te ronden. Als je me vraagt of ik bezorgd ben, dan vind ik dat wat zwaar aangezet, maar ik ben wel betrokken bij de zaak en hoop op een goede uitkomst’. De wethouder verwacht niet dat beide partijen er onderling uit zullen komen. ‘Op 12 juli zal de rechter uitsluitsel moeten geven.’