Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

02 oktober 2006

Mensenmens Sander Schelberg voelt zich nu al thuis in Teylingen


Teylingen - Sander Schelberg is nu bijna een maand burgemeester van Teylingen. Hoog tijd dus voor een persoonlijk interview. Wie is de man achter de burgemeester, wat bezielt hem en welke plannen heeft hij voor de toekomst? Deze week deel een van het gesprek, waarin de burgemeester uitgebreid ingaat op wie hij is.

door Joep Derksen

Wie is Sander Schelberg?

“Ik voel me nu al thuis in Teylingen: je bent zo intensief bezig met alle informatie die op je af komt en het is best wel overweldigend. Momenteel leef ik eigenlijk alleen met Teylingen en dat maakt me wellicht een saaie echtgenoot’, zegt de burgemeester lachend. ‘Ik ben geboren aan de 3de Poellaan in Lisse en mijn vader zat in de gemeenteraad van Weerselo, Twente, en was daar ook jarenlang burgemeester. Door mijn jarenlange verblijf in Twente heb ik geleerd om sterk te relativeren: een typische Twentse eigenschap. Maar sinds ik hier terug ben, ruik ik de geuren en proef ik de uitstraling van dit gebied en dat doet me weer denken aan mijn jeugdjaren. Na een maand lijkt het wel of ik hier al jaren rondloop, maar dat komt ook door de warme begroetingen van de mensen die me zonder uitzondering welkom heten.”

U hield als burgemeester altijd een weblog bij. Gaat u ook op een weblog schrijven over uw activiteiten in Teylingen?

“Dat ben ik wel aan het overwegen, maar in welke vorm moet ik nog bekijken. Eventueel kan ik een pagina krijgen op de gemeentelijke website, maar het probleem is dat ik het dan wel actueel moet houden. Minimaal een keer in de week is een update nodig en ik weet niet waar ik momenteel de tijd vandaan haal. Maar we denken als college er wel stevig over na. Het hebben van een weblog past wel bij me en in deze tijd. Je kunt zo aan de mensen inzicht geven wat ‘die man doet’.

Bent u een mensenmens?

Volmondig: “Ja! Ik moet me niet te veel laten opslokken achter dit bureau. Besturen doe je namelijk vooral buiten de deur. Alleen door te spreken met de mensen hoor je wat er speelt. Daarom heb ik ook al direct een aantal evenementen bezocht, zoals de feestweek in Voorhout, de kermis in Sassenheim en de Warmondse Schippertjesdagen.” Dit wil overigens niet zeggen dat de burgemeester iedere activiteit afloopt. “Ik wil de ruimte hebben om met de mensen te praten en niet een evenement openen en dan wegwezen. Ik kan niet overal tegelijk zijn en doe het liever één keer goed dan meerdere keren half.” Afscheid nemen is niet Schelberg’s sterkste kant: “Dat was het moeilijkste bij mijn vertrek uit De Schermer, want je zegt gedag tegen mensen met wie je zoveel hebt meegemaakt. Maar hier in Teylingen zijn dezelfde warme mensen en je ziet onmiddellijk hoe hartelijk de mensen in Teylingen zijn.”

Kunnen mensen zich tot u persoonlijk richten bij vragen over of problemen met de gemeente?

“De inwoners kunnen met klachten en opmerkingen ook altijd bij mij terecht. Stuur een email naar:
burgemeester@teylingen.nl. Deze emails worden altijd beantwoord door mijzelf of door indien iemand anders binnen de gemeente die meer over het onderwerp weet waar de email over gaat. Maar burgers kunnen ook gewoon een afspraak met me maken. Daar maak ik gewoon tijd voor. Dat wil niet zeggen dat ik ook altijd meega met wat andere mensen vinden. Ik ben duidelijk naar de mensen toe. Daar maak ik niet altijd vrienden mee, maar men zegt wel: “Ik ben het niet met je eens, maar je bent wel duidelijk”. Ik probeer niet grijs, maar duidelijk te zijn.”

Waarom wilde u anderhalf jaar geleden al burgemeester van Teylingen worden?

‘Van jongs af heb ik al burgemeester geworden, misschien ook wel omdat mijn vader ook burgemeester was. Als doel heb ik mezelf gesteld om te eindigen als burgemeester van een gemeente met 40.000 inwoners, en nu lijkt dat een tussenstap te zijn in mijn carrière. Toen ik in de Schermer zat heb ik nooit gedacht: “Ik wil hier weg”. Ik houd ervan om burgemeester te zijn van het dorp: dat maakt het overzichtelijker. Toen kwam Teylingen op mijn pad. Ik ken de omgeving een beetje en ik vind het eigenlijk nog steeds een dorp, maar wel met stedelijke opgaven. En juist de omvang van Teylingen, de plek waar het ligt, het feit dat het een dorp is en de combinatie van de verschillende kernen, zorgden ervoor dat ik Teylingen een geweldige uitdaging vond. Toen heb ik gezegd: “Voor Teylingen wil ik de Schermer wel achter me laten.”

Welke rol heeft uw gezin gespeeld in uw carrièrebeslissingen?

Mijn vrouw Rianne heeft een doorslaggevende rol in de beslissingen. Qua gezin vind ik het prettig om hier te werken. Het is belangrijk om heerlijk te wonen en te leven. Ze zei dan ook: “Ik ga niet met je naar een stad.” Toen we door Teylingen aan het rondrijden waren was ze duidelijk: “Dit is de moeite waard. Niet alleen wat het wonen betreft, aar ook de omgeving.” Mijn vrouw heeft dan ook veel moeten achterlaten in De Schermer. Maar vanaf 1 januari dan nemen we onze intrek in de ambtswoning van Teylingen.”

Wat wilt u zelf nog kwijt aan de inwoners van Teylingen?

“Ik voel me hier ontzettend thuis en ben als persoon warm ontvangen. Ik heb geen signaal ontvangen dat ik hier niet had moeten zijn, maar wel dat men zegt: “Ik verwacht veel van jou!” Dat vind ik heel inspirerend en ik hoop voldoende tijd te hebben om deze verwachtingen waar te maken. Ik wil een open, moderne burgemeester zijn van Teylingen. Deze gemeente is iets nieuws, met een eigen identiteit, en zeker gen optelsom van de drie gemeenten. De uitdaging om ondernemers en bevolking mee te laten bewegen, blijft alleen maar leuk.” Burgemeester Sander Schelberg concludeert: “Je moet mij vooral uitdagen!”

Volgende week het tweede deel met Burgemeester Schelberg, waarin hij uitgebreid ingaat op zijn visies als bestuurder van Teylingen. Hier alvast een quote: “De eigenheid van de kernen moet bewaard blijven”. Hoe denkt de burgemeester dit te doen? Lees het tweede deel, volgende week in Nieuwsblad Teylingen!