Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 november 2006

Kapelstraat en Meer en Houtstraat na revitalisering centrum gesloten

Burger kan dinsdag 14 november demostraatje bekijken

Lisse – Wethouder Guus Mesman maakte op dinsdag 24 oktober bekend dat de Kapelstraat en de Meer en Houtstraat worden afgesloten voor het verkeer. De bevoorrading van de winkels zal nog wel kunnen plaatsvinden op werkdagen tussen 07:00 en 12:00 uur. Deze maatregel zal gebeuren nadat de revitalisering van de Kanaalstraat (Molenstraat/Heereweg), Berkhoutlaan, Heereweg (Kanaalstraat/’t Vierkant), Kapelstraat, Meer en Houtstraat en Meer en Houtplein is afgerond. Deze aanpassingen worden naar verwachting in maart of april volgend jaar uitgevoerd.

De Kanaalstraat tussen de Kapelstraat en de Heereweg wordt autoluw gemaakt. Het college had nog gekeken naar de mogelijkheid om dit gedeelte autovrij te maken, maar dat bleek niet mogelijk. De aanliggende Wagenstraat en Van der Veldstraat, wat eenrichtingswegen zijn, zouden dan doodlopend worden zonder dat het autoverkeer kan omdraaien.
Parkeercapaciteit
Voornaamste reden om de Meer en Houtstraat en de Kapelstraat af te sluiten, is dat deze wegen als sluiproute gebruikt worden door automobilisten die parkeerruimte zoeken. ‘Dit frustreert de winkelfunctie in de Kanaalstraat en de Kapelstraat, waarbij de verkeersveiligheid en de leefbaarheid onder druk staan’, zo staat in het ambtelijk rapport vermeldt.

De winkeliersvereniging Alverha is niet te spreken over dit besluit. Alverha had in een eerder stadium met de gemeente gesproken en alleen toegestemd in afsluiting van deze wegen, nadat voldoende parkeercapaciteit bij de Hobaho-locatie was gerealiseerd. Mesman verwacht dat Alverha nog wel gaat inspreken en lobbyen bij de politici om de totale afsluiting van de twee wegen ongedaan te maken, maar zei tegelijkertijd: ‘We zijn als college niet rouwig om automobilisten die drie minuten om moeten rijden voor een parkeerplek. Je zit namelijk lekker in je warme auto.’

Voor de Kanaalstraat heeft het college overigens een aantal voorstellen om te komen tot een mooiere winkelomgeving. Zo wordt het aantal winkeluitstallingen beperkt. Mesman: Langs de gevel moet alles vrij blijven en men kan dan gebruik maken van de daarvoor bestemde voorzieningenstroken.’ Ook staat in het gemeentehuis een demostraatje, dat op 14 november tijdens een inloopmiddag en -avond te bezichtigen is. Het demostraatje toont de bankjes, lantaarnpalen, fietsparkeervoorzieningen en vuilnisbakken die volgend jaar in de Kanaalstraat geplaatst worden. Na deze dag kunnen betrokkenen nog vier weken bezwaar maken tegen de plannen.

De totale kosten voor het herinrichten van de wegen worden geschat op ruim 1,7 miljoen euro. Hier bovenop komen nog de onkosten voor het vervangen van de onderliggende rioleringen.