Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

31 augustus 2007

"We moeten de natuur helpen haar gang te laten gaan"

STREEK – Het was gezellig tijdens de opening van de officiële Start Natuurherstel van de Amsterdamse Waterleidingduinen. Erg gezellig. Met een uitgebreid diner in een tent die voor de gelegenheid midden in het natuurgebied was geplaatst werd ook Bacchus rijkelijk aanbeden. Dat maakte de speeches er wel aangenamer op.

Door Joep Derksen

Roelof Kruize, algemeen directeur Waternet, beet het spits af: “In 1995 zijn we begonnen met de vernatting van het duin. De start van het project was op 22 november 2006, toen de eerste scheppen zand in het Van Limburg Stirumkanaal werden geworpen. In totaal is 120.000 kuub zand in het kanaal gegooid: ik weet niet hoeveel kruiwagens dat zijn. Waternet is ontstaan uit een fusie en ik heb geen overzicht in het financiële budget, maar ik neem aan dat alles binnen de planning en het budget valt. Ik ben in ieder geval blij dat Europa mee wil betalen.”

De algemeen directeur vervolgt: “We hebben hier 10 jaar op gestudeerd en het project uiteindelijk in 10 maanden uitgevoerd. Er zijn vele kilometers aan leidingen aangelegd en over een jaar is het water 1,30 meter hoger. In totaal is 30 hectare duinvallei geplagd: ik weet niet wat dat inhoudt, maar het zal wel belangrijk zijn. Overigens is dit niet het laatste project wat we samen met de provincies, gemeenten en Rijnland uitvoeren. We moeten de natuur helpen haar gang te laten gaan.”

Joop Evertse, de water-gedeputeerde van Zuid-Holland, was verfrissend eerlijk bij zijn toespraak: “Ik moet praten over een onderwerp waar ik niets van af weet, want ik ben pas in april begonnen in deze functie en dit project was de hobby van mijn voorganger Leen van der Sar.” Evertse onderbouwde zijn uitspraak door consequent te spreken over het Limburg Stirumkanaal in plaats van het Van Limburg Stirumkanaal.

Speciaal voor de gelegenheid was ook een actrice ingehuurd om als ‘Moeder Duin’ op te treden, in een prachtige gekleurde outfit. Evertse had ook voor haar een compliment: “Ik wil nog een opmerking maken tegen Moeder Duin. Ik heb altijd gedacht dat het duin onzijdig was, maar aan de vormgeving van het duin te zien, kan dat niet zo zijn. Met al die rondingen moet het wel vrouwelijk zijn!”