Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

15 december 2007

ProRail zoekt oplossing voor kwestie Rustenburgerbrug

STREEK – De perikelen rond het verdwijnen van de Rustenburgerbrug en de Rustenburgerweg zijn nog lang niet afgerond. De gerechtelijke overwinning die Piet van Haaster en andere claimanten na jarenlang procederen behaalden op ProRail krijgt wellicht een vervolg. ProRail overweegt in beroep te gaan, zo legt communicatieadviseur Lidwien de Pater uit.

De Pater: “Het Hof in Den Haag heeft twee jaar geleden al vastgesteld dat er een erfdienstbaarheid bestond, op grond waarvan een aantal bollentelers het spoor mocht kruisen. ProRail heeft om aan de onveilige overweg een einde te maken een alternatief aangeboden. De rechter vond in het tussenarrest dat alternatief niet goed genoeg, maar heeft niet kenbaar rekening gehouden met de veiligheidsproblematiek. Dat is ongelukkig. Overigens is op dit moment nog niet te zeggen of de uitspraak definitief is. Er staat gedurende drie maanden beroep open bij de Hoge Raad.”

Over de consequenties die deze uitspraak kan hebben vertelt de communicatieadviseur: “Op het eerste gezicht gebiedt de uitspraak dat de oude situatie hersteld moet worden. Er zijn echter omstandigheden denkbaar, dat aan de uitspraak van het Hof op een andere manier uitvoering moet worden gegeven, bijvoorbeeld, als overheidsregels (spoorwegwetgeving) de aanleg van een overweg ter plaatse verbieden. Dat zou een overmachtsituatie kunnen opleveren. De Rustenburgerbrug (en de spoorovergang aldaar) en de Rustenburgerweg komen mogelijk terug, maar niet als de bollentelers en ProRail het alsnog eens kunnen worden over een betere oplossing. Ook de gemeente zou daar een rol bij kunnen spelen.”

Ponton

Vooralsnog blijft de huidige situatie echter gehandhaafd: “Het ponton was een tijdelijke maatregel in afwachting van de einduitspraak. Zodra aan de einduitspraak uitvoering zal zijn gegeven, zal het ponton worden verwijderd, tenzij handhaving van het ponton onderdeel wordt van de uitvoering van het arrest. In de tussentijd betaalt ProRail de kosten van het ponton als tijdelijke maatregel.”

Voor ProRail is de gerechtelijke uitspraak nog niet geheel duidelijk: “Het Hof valt de Rechtbank bij in de mening, dat de overgang bij de Rustenburgerweg geen ruimte hoeft te bieden voor groot materieel (vrachtwagens tot 40 ton), zoals geëist door de bollentelers. Waarom het door ProRail geboden alternatief toch onvoldoende wordt geacht, dat kan ProRail niet goed volgen. Er moet nog worden onderzocht of het arrest op dit punt innerlijk tegenstrijdig is. Dan zou een cassatieberoep in de rede liggen. Ondertussen moet echter wel uitvoering worden gegeven aan het arrest, nu dit “uitvoerbaar bij voorraad” is verklaard.”