Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 januari 2008

‘Verlichte reclameborden zijn niet mooi en geen kunstwerk’

LISSE – De verlichte reclameborden blijven de gemoederen van de politici bezig houden, zo bleek ook weer tijdens de vergadering van de commissie Ruimte en Infrastructuur op donderdag 17 januari.

Commissielid Jos Assendelft (Nieuw Lisse) verwoordde het als volg: ‘Wethouder Jan Kippers (CDA) wil verlichte reclameborden langs de wegen. Onze partij vindt dat een slechte ontwikkeling. Hiermee zou de gemeente 18.000 euro per jaar aan inkomen genereren. Dat vind ik een heel laag bedrag. Is het absoluut noodzakelijk om daar nu al die tijd en moeite in te steken? Het straatbeeld wordt er alleen maar slechter van en Lisse gaat op een industrieterrein lijken.’

Kippers antwoordde: ‘Verlichte reclameborden zijn niet mooi en het zijn geen kunstwerken. Maar daar gaat het niet om. Er zijn ondernemers die de wens hebben dit te doen en wij willen daar best aan meewerken. We hebben alleen gezegd hoe dat te doen: de gemeente vraag om advies van de welstandscommissie en zorgt voor uniformering van de borden. Aan de hand van het welstandsadvies, zullen we na een aanvraag een beslissing nemen. Maar er is behoefte aan borden van 0,70 meter bij 1 meter: dit is een omvang die vergelijkbaar is met de borden die ook in Hillegom te vinden zijn. De angst dat Lisse een levend reclamebord wordt, is ongegrond. We vinden het van belang als ondernemers een verwijzing willen hebben, we dat op een uniforme wijze tonen in Lisse. Niet iedereen zal blij zijn met een lichtbak voor zijn raam. We zullen er heel goed naar gaan kijken dat we dat ook die belangen gaan meewegen. Ik kan echter niet zeggen dat als we verlichte reclameborden gaan plaatsen, dat niemand er dan geen exemplaar voor zijn raam krijgt.’

Assendelft wilde nog weten: ‘Gaat het hier om ondernemers gevestigd in Lisse die de reclameborden aanvragen of mogen ook bedrijven als Coca Cola zo’n bord huren? We krijgen alleen maar meer borden en meer straatvervuiling.’ Kippers: ‘Ja, KLM, Air France, wie maar wil mag een verlicht reclamebord huren, maar ik verwacht niet dat dit soort bedrijven deze reclames zullen gaan doen, maar dat het meer lokale bedrijven zullen zijn.’