“Maximaal rendement uit businessclub”
Door Joep Derksen
Op het moment van het interview staat FC Lisse op de eerste plaats van de Hoofdklasse A, zaterdagamateurs. En dat is ook precies de plek waar de club moet staan, zo vindt Van Stein: “De ambities liggen erg hoog. Onze eerste prioriteit is het kampioenschap en niets minder. Met een club van negen personen zorgt de Sponsorcommissie ervoor dat de club extra inkomsten krijgt. We benaderen bedrijven en ondernemers met het verzoek in te tekenen op speciale sponsorpakketten, die vanaf 1.000 euro verkrijgbaar zijn. Dit doen we al 25 jaar en we pakken het professioneel aan. Dit jaar willen we de totale opbrengsten met 10% laten stijgen en ik kan nu al zeggen dat we dik tevreden zijn. Het is gewoon zo dat FC Lisse zonder de sponsorcommissie niet kan draaien op het huidige niveau.”
Plaatje
De op te richten Topklasse zal ook gevolgen hebben voor de sponsorcommissie: “We hebben nog geen besluit genomen of FC Lisse in de Topklasse mee wil spelen, maar als dat wel gebeurt, komt er een heel ander plaatje uitrollen. Maar ook voor dit plaatje liggen we op koers, zodat we geld kunnen genereren voor alle evenementen in de club en kunnen helpen om 1ste in de hoofdklasse te worden. Meest recent hebben we nieuwe spelers aangetrokken, zoals Elroy Lammers van Katwijk en Kenny Heemskerk van ADO ’20.”
Lid zijn van de businessclub en de sponsorcommissie is veel meer dan een statussymbool: “Bedrijven en ondernemers staan in de rij om in de commissie te zitten. De sponsorcommissie en de businessclub versterken elkaar en niemand in het bestuur verdient een euro en dat willen we graag zo houden. Maar waar het gaat om de sponsoring, daar halen een heleboel ondernemers er maximaal rendement uit: niet alleen door verkregen opdrachten van elkaar, maar ook door de naamsbekendheid bij voetbalminnend Lisse. Een businessclub is juist van deze tijd en ik denk dat je niet een goed bedrijf kunt hebben als je geen lid van een businessclub bent, want je wordt er door je collega’s op afgerekend.”
Schijven
Van Stein laat er geen misverstand over bestaan: “Het doel van de sponsorcommissie is niets meer en niets minder dan het genereren van zoveel mogelijk geld. Dat kan het beste gebeuren door ondernemers met hun eigen netwerk. Iedere ondernemer heeft zijn eigen ‘schijven’ waarbij hij andere ondernemers benaderd.” Het is dus een relatienetwerk dat zich steeds verder uitbreidt.
Wat gebeurt er vervolgens: hoe gaat zo’n gesprek van start? Komt het erop neer dat er wordt gevraagd: “Jan, wordt even lid van de sponsorcommissie, dan krijg je 10% korting bij je volgende order?” Van Stein lacht en ontkend: “Nee hoor, in een informatief gesprek wordt aan de beoogde sponsor uitgelegd wat men voor de club kan betekenen en wat het betekent om betrokken te zijn bij de club. Ook moet duidelijk zijn wat haalbaar is voor een bedrijf. We sluiten contracten af voor een periode van drie jaar, met daaraan gekoppeld een index.” Het is dus zeker niet een kwestie van een deal er door willen drukken, dat is duidelijk, maar er wordt gelet op de mogelijkheden van de bedrijven en ondernemers zelf. Over welke bedragen praten we nu? Hoeveel geld gaat er om in de sponsorcommissie? Van Stein laat nog niet eens het voorste puntje van zijn tong zien op deze vraag: “We zitten op koers.”
Kunstgras
In mei wordt begonnen met de aanleg van het kunstgras, zo laat Van Stein weten. Dat is in feite een nieuwe mijlpaal voor de club en zijn hart ligt ook bij de club als geheel: “We genereren geld voor alle evenementen binnen FC Lisse. Een van de onderdelen hiervan is het 1ste team en hen zo goed mogelijk te laten presteren in de hoofdklasse.” Dat lukt overigens aardig, want drie wedstrijden voor het einde staat FC Lisse op de eerste plaats, met vijf punten voorsprong op de nummer 2. “Zo zie je maar; we zijn veel meer dan een statussymbool!”
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home