Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

13 september 2008

Raadslid Vermeulen beklaagt zich over bomen

LISSE – Gemeenteraadslid Joke Vermeulen (CDA) beklaagt zich in een column over bomen. ‘Waarom moeten bomen daar staan waar mensen de zon ontnomen wordt?’

Vermeulen, die eerder dit jaar tot politicus van het jaar gekozen werd, schrijft: ‘De zomer loopt weer ten einde. De eerste bladeren vallen alweer naar beneden. En dan hebben we het ook voor dit jaar weer gehad. Ik betrap me er op dat het me weemoedig maakt. Ook dit jaar weer een tekort aan zonuren, want het duurt lang eer de zon weer zodanig schijnt dat je buiten kunt zitten. Tenminste, als je niet teveel afhankelijk bent van bomen voor je raam.’
'Zelf woon ik al 18 jaar in een appartement waar ik de eerste jaren om 9:00 uur in de heerlijke ochtendzon mijn krant kon lezen. Nu moet ik tot 11:00 uur wachten tot de zon over de boom heen is, die zonodig ook voor ons huis moest worden neergezet. Het heeft ons ook dit jaar veel uren van de karige zon gescheeld. Soms vraag ik me af of ik de enige ben die daar hinder van heeft. Bomen hebben we nodig voor onze zuurstof en zijn prachtig, maar of ze daar moeten staan waar mensen de zon ontnomen wordt, vraag ik me de laatste jaren steeds meer af. Bomen worden hoger en hoger en snoeien lijkt in mijn beleving in Lisse steeds meer een vies woord te worden. Bomen belemmeren niet alleen het licht van de zon, maar bij ons zelfs het licht van de lantaarn. Ik denk met weemoed terug aan de tijd dat in Lisse huizen nog verwarmd werden door de goedkoopste energie die er is: de zon.’