‘Windmolens langs de A44’
Eskens sprak over het ambitieuze klimaatprogramma van Holland Rijnland en de Rijnstreek, waarbij gekeken wordt naar energiebesparingen voor bedrijven, mobiliteit, nieuwbouw, duurzame energieprojecten, woningen en gemeentelijke gebouwen. Ondernemers moeten volgens Eskens door de gemeentes verplicht worden om hun energiegebruik met 30% te verlagen. Jaarlijks moeten 3.000 woningen geïsoleerd worden, te beginnen met de huizen die in de jaren kort na de tweede wereldoorlog zijn gebouwd. Corporaties en verhuurders moeten samen met de gemeentes een convenant sluiten om de gebouwen bij groot onderhoud verder te isoleren.
Volgens Eskens moet verder worden ingezet op windenergie, bio-olie en warmte/koude opslag. Hij liet een montagefoto zien van grote windmolens die vlak langs de A44 opgesteld waren: ‘Bij windenergie liggen grote kansen voor productiemogelijkheden. Uit landschappelijk oogpunt zijn er bezwaren, maar als je ze langs verkeerswegen en verkeersknooppunten zet, zijn er punten te winnen. Je zou er 30 in HR moeten neerzetten, bijvoorbeeld langs de A44.’ Eskens ging hier volledig voorbij aan de problematiek dat een uitbreiding van de snelweg, ten gunste van minder files en dus minder CO2-uitstoot, met de plaatsing van die windmolens nagenoeg onmogelijk wordt. Commissielid Jos Assendelft (Nieuw Lisse) zag die windmolens echter wel zitten: ‘Je kunt ook denken aan veel kleine windmolens in plaats van 30 grote.’
Verder vond Eskens dat op het gebied van mobiliteit een verkoopstructuur moet worden opgezet voor biobrandstof en elektrische laadpunten. De gemeentes moeten per 2015 CO2 neutraal opereren en om dit te bereiken zouden ze vanaf 2010 alleen maar groene stroom en gas mogen inkopen en moet elke gemeentelijke auto op biobrandstof rijden.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home