Dagbesteding Rivierduinen laat moeilijke tijd achter zich
NOORDWIJKERHOUT – De Dagbesteding Rivierduinen heeft een financieel lastige tijd achter de rug, maar kijkt vol vertrouwen naar de toekomst. Frans Veersma, teammanager ad interim van de Dagbesteding is optimistisch: ‘De activiteiten zijn meer gericht op wat bij de cliënten past.’
Veersma wil eerst een misverstand over de Dagbesteding uit de wereld helpen: ‘Veel mensen denken dat onze cliënten iedere dag alleen maar knutselen, maar wat we doen is veel uitgebreider. We helpen de cliënten op alle gebieden die te maken hebben met de invulling van de dag, het ontwikkelen van een hobby en het opdoen van vaardigheden. Het is dus veel meer dan alleen creatief bezig zijn: we zetten activiteiten op die passen bij de ontwikkeling van de cliënten en waar ze behoefte aan hebben.’
Tot vorig jaar had de Dagbesteding twee klinieken in Voorhout en Noordwijkerhout, maar in november 2007 kwamen hier nog twee locaties bij in Lisse en Katwijk. Doel van deze uitbreiding was om de cliënten beter te bedienen door de poliklinische contacten zo dicht mogelijk bij de mensen zelf aan te besteden. Er zijn veel verschillende cliënten: in psychose, schizofreen of mensen die niet meer in staat zijn zelfstandig in de maatschappij te functioneren. Met behulp van een buurthuis, waarbij onder meer een industriële afdeling en een kaarsenmakerij zijn gevestigd, hebben de cliënten wat te doen of kunnen ze ervaring opdoen die hen in de maatschappij weer van nut kan zijn.
Veersma: ‘We hebben verschillende werktrajecten: het vervoerstraject, waarbij ex-patiënten chauffeur zijn voor huidige cliënten. Ook hebben we de Dierenhoeve (een boerderij), een boetiek in de Woonzorgwijk, educatie (met allerlei opleidingen op ICT-gebied) en een creatief atelier (voor keramiek en tekenen).’ Over de organisatiestructuur: ‘Vorig jaar was het plan om 1 teammanager aan te stellen die centraal de vier vestigingen aanstuurt. Nu is er sprake van voortschrijdend inzicht en komen de medewerkers die met de wijkdienst te maken hebben, meer onder de Manager Wijkteam te vallen. De functie ‘Teammanager Dagopleiding’ komt niet meer terug en ook mijn functie vervalt: ik ben mezelf aan het opheffen, maar het aantal medewerkers blijft hetzelfde.’
Heeft de uitbreiding van de organisatie met twee vestigingen geleid tot een grote werkdruk bij de werknemers? ‘Een half jaar geleden hadden we een kleine financiële crisis: er is wat bezuinigd waardoor er vanaf mei minder medewerkers waren, zodat we in 2009 weer met 2 tot 3 fte meer kunnen opereren. Van de lagere bezettingsgraad hebben onze cliënten deels last van omdat ze tegen beperktere openingstijden aanlopen. Als iemand ziek was, ging een activiteit niet door. Er zijn echter geen activiteiten opgeheven, al komt het voor dat bepaalde evenementen tijdelijk niet plaatsvonden omdat er geen behoefte aan was. De grootste verandering die is doorgevoerd is het feit dat er geen activiteitenlokalen meer zijn waar mensen dezelfde dingen doen. Het is nu meer gericht op wat er bij de cliënt past.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home