Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

13 november 2008

‘RGL brengt mensen met snode plannen naar Noordwijk’

Veel onrust over komst RGL bij inloopavond

NOORDWIJK – De RijnGouwelijn (RGL) is als een op hol geslagen trein: niets kan de komst van deze vorm van openbaar vervoer naar Noordwijk nog stoppen. De inloopavond van dinsdag 4 november in het gemeentehuis ging dan ook niet over de vraag of de RGL-West naar Noordwijk komt, maar via welke route. En dan was er de bezorgdheid over trillingen van voorbijdenderende trams die huisverzakkingen kunnen veroorzaken.

Meer dan zestig inwoners waren afgekomen op deze inloopavond. Wethouder Leendert de Lange vond het een belangrijke bijeenkomst: ‘Het is goed dat alles nu op tafel komt. Wat mij betreft komt de RGL-West er niet zonder dat er een doorsteek gaat naar Voorhout. Het zou een verlies van kwaliteits-openbaar vervoer zijn als Noordwijk het einde van de lijn zou zijn. Hoewel ik geen fan ben van de RGL, ben ik dat wel van het openbaar vervoer: in dat kader ben ik tegen de plannen om de directe buslijnen naar Leiden te schrappen op het moment dat de RGL-West er ligt. Het onderliggende busnet mag niet verschralen en de rechtstreekse buslijn 40 naar Rijnsburg en Leiden moet blijven.’ De Lange heeft ook wel oog voor een andere ontwikkeling: ‘De introductie van minibusjes, waarbij de vervoerder mede-investeert in de lijn. Hierdoor krijgt deze vervoerder veel meer prikkels om zoveel mogelijk mensen op een comfortabele wijze te vervoeren.’

Ondertussen bekijkt de heer Nieuwenhuis de verschillende tekeningen en folders die her en der verspreidt liggen. Hij vertelt: ‘Ik vind alles best, als mijn huis langs de Duinwetering maar niet verzakt door al die voorbijdenderende trams. De huizen aan de Duinwetering zijn namelijk gebouwd op zachte grond. De buurvrouwen Elly en Ellen (‘noem ons maar El & El’) oordeelden: ‘We wilden weten hoe de tram gaat rijden over de Northgodreef en hebben hier alle benodigde informatie gekregen. Voor ons is het waarborgen van de veiligheid van de kinderen het belangrijkste. Toch is het vreemd dat die RGL er komt. De bus moet weg omdat er niemand in zit en die wordt dan vervangen door een tram waar niemand gebruik van gaat maken.’ De tweede El: ‘Ach, in ieder geval is het heerlijk om via de RGL voor de zaterdagavond de rotzooi naar Noordwijk te krijgen. Ik zie niet de zin om al die uitgaansjeugd uit Leiden en omstreken hier naar Zee te zien komen. Als de RGL tot het Zilveren Kruis gaat, is het wat ons betreft al ver genoeg.’

Cora Vliet-Vlieland is ook duidelijk: ‘Ik ga niet in dat ding zitten. Ik ben er bang voor dat mensen met die RGL vlug naar Noordwijk komen, hun snode plannen uitvoeren en dan weer verdwijnen. Bovendien is er niet goed over de route nagedacht: wie stapt er nou bij de Halte Duinweg uit? Niemand moet daar wezen; de strandgangers niet, de shoppers niet en het uitgaand publiek niet. Je moet de RGL aansluiten op de hotels.’ Gemeenteraadslid Elvader was ook aanwezig. Hij vertelde over de trillingen: ‘Het aantal trillingen dat een lightrail veroorzaakt is lichter dan dat een bus het doet. Die tram gaat bijna geruisloos door de straten, met een maximumsnelheid van 30 km per uur. De RGL is noodzakelijk, want in de regio worden 3.000 huizen gebouwd. Al besef ik wel dat die RGL-lijn nooit rendabel zal zijn.’
De gemeente heeft uiterlijk januari 2009 de MER-rapportage afgerond, waarin een advies voor het gewenste tracé wordt gegeven aan de Provincie Zuid-Holland. Het is dan aan de Provincie om dit advies al dan niet naast zich neer te leggen.