“Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden”
VOORHOUT – De Herenstraat gaat weer volledig op de schop en in de periode september 2009 tot en met maart 2010 kunnen de automobilisten rekenen op langdurig filerijden. Ook na afronding van de reconstructie zal de situatie qua doorstroming verslechteren, vanwege de bussen die voortaan stil staan op de rijweg en de vrachtwagens die de winkels moeten blijven bevoorraden. Het doel van de gemeente zal dan wel bereikt zijn: een mooiere inrichting van de Herenstraat, met voldoende ruimte voor voetgangers en lichamelijk beperkten.
Door Joep Derksen
Bij welhaast alle wegen die van en naar de Herenstraat leiden wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd dat naar de Herenstraat toe rijdt. Er zal sprake zijn van gelijkwaardige kruisingen, zodat het verkeer uit de zijstraten voorrang heeft op het verkeer op de Herenstraat. De zebrapaden verdwijnen volledig, met uitzondering van twee zebrapaden aan het begin en het eind van de Herenstraat.
Wethouder Leo van der Zon maakte op de inloopavond van donderdag 2 april duidelijk dat de gemeente de illusie heeft laten varen dat op korte termijn duidelijkheid komt over de aanleg van de noordelijke randweg. De aanleg hiervan was tot nu toe altijd een voorwaarde voordat er verkeersremmende maatregelen genomen zouden worden aan de Herenstraat. Van der Zon: “Over de Herenstraat wordt al 84 jaar gesproken, bijvoorbeeld ook in 1999 als onderdeel van de structuurvisie centrum. Ook toen werd gezegd dat er pas iets aan de Herenstraat gedaan wordt als de randweg er is, maar van die gedachte stappen we nu af. We gaan gewoon de Herenstraat aanpakken en willen verder. Met de ingevoerde wijzigingen gaan we ervan uit dat het aantal auto’s dat dagelijks gebruik maakt van de Herenstraat afneemt van 8.000 naar 6.500. Het zal met name het doorgaand verkeer van en naar Noordwijk zijn, dat een andere route zal kiezen. We starten de renovatie in de week na de kermis (half september, JD) en werken dan door tot half november. Dan maken we de boel dicht in verband met de feestmaand en na deze periode ronden we de boel af tot maart 2010.”
Veiligheid
Het bureau Oranjewoud heeft de plannen opgesteld en de voor dit bureau werkzame Dorien Smit laat weten: “We hebben te maken met de veiligheid van fietsers, uitstallingen van winkels, parkeren op de weg en fietsenstallingen. Op dit moment heeft de Herenstraat geen uitstraling en sfeer. De wethouder heeft met het kerkbestuur overleg gehad over de veranderingen van het kerkplein, zodat het meer een centraal punt wordt in de Herenstraat. Bij de kerk wordt de vijver met water vervangen door een waterelement, waarop ook een podium kan worden geplaatst. De Herenstraat blijft tweerichtingenverkeer houden met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur, met parkeerstroken aan een of beide kanten van de weg, afhankelijk van de ruimte die er is. Het huidige aantal parkeerplaatsen stijgt van 54 naar 79 en ook bij de kerk komen er vier parkeerplaatsen bij. Aan beide zijden van de weg komen er brede stroken van voetgangersgebieden, die met de weg zijn afgescheiden door leilindes. De fietsenstallingen worden in het voetgangersgebied geplaatst. Alle zijstraten worden eenrichtingsverkeer, met uitzondering van de Beatrixstraat, waar het verkeer beide kanten op kan. Anders zou je de wijk daarachter alleen maar via een heel lange omweg kunnen bereiken.”
Pijn
Van der Zon laat weten over de te verwachten verkeersoverlast: “Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden. Bij de aankomende werkzaamheden wordt gebruik gemaakt van hetzelfde stoplichtsysteem als we de afgelopen tijd hebben gebruikt. Wellicht wordt de Herenstraat van tijd tot tijd ook wel eens afgesloten. Na de reconstructie blijft het parkeren met de blauwe kaart, al zijn we er wel over aan het denken om de tijd te beperken van anderhalf uur naar een half uur.”
Er kwamen enkele tientallen inwoners naar de inloopavond. Ze oordeelden: “De Beatrixstraat wordt een knelpunt, zeker met al die geparkeerde auto’s daar”, aldus de heer J. Bol. De heer R. Jongeleen: “Ik ben tegen het besluit om de eenrichtingsweg van de Boekhorstlaan om te draaien, want zo krijgen we nog meer verkeer langs onze huizen en de parkeerintensiteit wordt absurd hoog.” Mevrouw L. Hermans: “Het is een goed idee dat ze de Herenstraat gaan aanpakken, want je kunt zo lekkerder winkelen. Hopelijk pakken de mensen voor de boodschappen wat eerder de fiets in plaats van de auto. Zelf heb ik niet zo’n last van deze reconstructie, want ik ga met mijn auto naar mijn werk in Leiden.”
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home