Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

26 juni 2009

Thriller

Column: Wat een week!

Een tijdperk is voorbij. Het duurde tot 25 juni 2009 dat de jaren ’80 van de vorige eeuw voorgoed achter ons liggen. Michael Jackson, de onbetwiste koning van de pop, is dood.

Deze rasartiest, die met ‘Thriller’ nog altijd het best verkopende album aller tijden maakte, overleed aan een overdosis pijnstillers. Dat hij niet oud zou worden, kwam voor veel mensen niet als een verrassing, maar dat hij zo jong moest sterven, was een schok voor velen die genoten van zijn muziek.

Michael Jackson: tot gisteren luisterde ik af en toe naar zijn muziek en vroeg me dan af of hij wel of niet kinderen had misbruikt. Vandaag (26 juni 2009) schakelde ik van radiozender naar radiozender en kon steeds weer naar een andere hit van MJ luisteren. Hoe het met u is, weet ik niet, maar zelf genoot ik extra van de muziek. Met een melancholisch gevoel: MJ is dood en alles wat van hem rest is zijn bijdrage aan de muziek.

Overigens gaan mijn complimenten naar Spits, die wel een heel bijzondere omslag had. Met een roze coveromslag werd reclame gemaakt voor T-Mobile. De tekst: “Voor het goede nieuws van vandaag!” Vervolgens sloeg je de pagina om en las op de voorpagina: “King of pop dood”.

Iedereen heeft wel een herinnering aan MJ, al zal dat voor de twintig-minners dan minder gelden dan voor de mensen van mijn generatie (40-minners en 40-plussers). Onlangs hoorde ik dat de muziek die je rond je twintigste levensjaar hoort, voor altijd de muziek zal zijn waar je van blijft houden. De muziek die daarvoor is gemaakt, bestempel je als ouderwets en de muziek van na die tijd is “moderne rotherrie”.

In 1988 bezocht ik een van MJ’s concerten. Zelf ben ik niet iemand die zich prettig voelt in een grote massa mensen die schouder aan schouder opgepakt staan. Maar gedurende het hele concert, waarbij MJ’s muziek over je heen spoelde en je hem ‘live’ de moonwalk zag doen, leek het of je de enige was in dat stadion en of de King of pop exclusief voor jou zong. De aanrijding op de weg terug namen we voor lief: het was een extra aandenken aan een schitterende dag.
Het woord van de week: Moonwalk.