Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

25 juli 2009

‘Op missie in Uruzgan’ is een journalistiek juweeltje

Marianne Stam wint Writing4U Persprijs

VOORHOUT – Marianne Stam heeft met haar artikel ‘Op missie in Uruzgan’ de Writing4U Persprijs gewonnen. Dit bronzen beeldje van de Lissese kunstenaar Frans van der Veld is in het leven geroepen voor de freelance journalisten die schrijven voor de huis-aan-huis (nieuws)bladen.

Stam versloeg haar twee overgebleven concurrenten Bianca van Wijngaarden en Ruud Pattiapon. In Stam’s interviewartikel vertelt Sergeant Jonathan, een beroepsmilitair uit Son en Breugel, over zijn ervaringen als soldaat in Kamp Holland in Uruzgan. Hij was onderdeel van het gevechtspeloton waarvan twee soldaten, luitenant Dennis van Uhm en soldaat Mark Schouwink, door een bermbom om het leven kwamen. Jonathan vertelt over zijn emoties, en laat hiermee de andere kant van het soldatenleven zien.

De voorzitter van de jury, Joep Derksen, laat weten waarom Stam de terechte winnaar is: ‘Met dit artikel schrijft Stam over de achtergrond van het feitelijke nieuws “Twee militairen gedood in Uruzgan” en laat ze Jonathan vertellen over wat de dood van zijn collega’s met hem doet. Een verhaal als “Op missie in Uruzgan” toont aan dat in de huis-aan-huis bladen prachtige journalistieke juweeltjes staan, die de lokale en regionale lezers zeer aangenaam verrassen. Het is mijn wens dat deze Writing4U Persprijs zorgt voor meer erkenning van jullie: de freelance journalisten, die geheel op basis van eigen inzet hun kwaliteitswerk moeten en kunnen leveren.’

Paul van Riet overhandigde het bronzen beeldje aan Stam. Hij vertelde: ‘Lokale huis-aan-huisbladen worden door criticasters nogal eens gerangschikt onder de wat denigrerende noemer van “het plaatselijke sufferdje”. Dat is in mijn ogen een onterechte kwalificatie. Ik zou liever spreken van eerstelijns journalistiek.’ Speciale erkenning gaf Van Riet aan Pattiapon en Van Wijngaarden: ‘Beide journalisten wil ik heel graag feliciteren met hun nominatie en ik hoop dat deze mede aanleiding zal zijn om met nog meer enthousiasme te blijven schrijven. Ik wil Marianne graag van harte feliciteren met deze prijs en haar het prachtige kunstwerk van de Lissese kunstenaar Frans van der Veld overhandigen. Het is heel toepasselijk een vulpen in brons.’

Marianne Stam (53) was blij met de Writing4U Persprijs: ‘Mensen maken de verhalen. Als zij me niet vertellen wat hen beweegt, kan ik niets opschrijven: de artikelen maak je namelijk samen. Ik ben met deze prijs een gelukkig mens. Deze persprijs is een prachtig initiatief, want wij journalisten gaan voor kwaliteit in de huis-aan-huisbladen. Dit prachtige beeldje is een eer voor mezelf om te ontvangen.’