Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

07 juli 2009

‘Teylingen heeft voorbeeldfunctie”

Eerste elektrische auto

TEYLINGEN – “We nemen als gemeente vanuit ons gezonde verstand deel aan de proef met het rijden in een elektrische auto. Onze eerste doelstelling is niet om de landelijke CO2 uitstoot te realiseren met het rijden van één auto. Maar als de proef slaagt, zullen we als gemeente wel meer auto’s aanschaffen, waardoor we kunnen bijdragen aan een lagere CO2 uitstoot.” Wethouder Gerrit van der Meer nam maandag 6 juli de eerste “Th!nk” in ontvangst: een elektrische auto, die via het stopcontact opgeladen wordt.

Door Joep Derksen

Eric Panhuijzen, directeur van GroenRijden, liet weten dat hij bijzonder gelukkig is dat Teylingen meedoet aan deze proef die tot 15 september zal duren. “Teylingen is de eerste gemeente onder de 50.000 inwoners die meewerkt aan het testen van de Th!nk (spreek uit: Think – JD). Het gezond verstand zegt dat één auto nog geen zomer brengt, maar met meerdere auto’s wordt het wel bijzonder interessant. Natuurlijk is elektriciteit die opgeladen wordt nog steeds milieuvervuilend, maar we maken die energievoorziening zo groen mogelijk. Elektrisch rijden heeft een enorme vlucht genomen en we willen heel graag dat ambtenaren ook privé in een groene auto gaan rijden. Doordat Teylingen als een van de eerste gemeenten meedoet aan de proef (Amsterdam ging de gemeente voor – JD), heeft Teylingen een voorbeeldfunctie.”

De gemeente huurt de Th!nk in een soort leasecontract voor 1.300 euro per maand. Als de auto gekocht wordt, kan dat voor een bedrag van 38.000 euro. Op het parkeerterrein voor het bestuurscentrum neemt de wethouder de autosleutels in ontvangst. Voordat Van der Meer instapt, haalt een van de medewerkers van GroenRijden de stekker uit het oplaatsysteem. Of de raampjes ook elektrisch werken? “Gelukkig wel!” Gezeten in de auto komt de wethouder erachter dat het een automaat betreft. Hij start de motor en volkomen geruisloos rijdt de Th!nk zijn eerste rondje.

Zonnepanelen

De Th!nk heeft een 41 pk motor. Als de accu voor 80% leeg is, duurt het opladen zes tot acht uur. Vervolgens kan er 180 kilometer mee gereden worden, met een maximum snelheid van 110 kilometer per uur. Als de accu volledig leeg is, duurt het opladen dertien uur. Panhuijzen: “Het doel van deze auto is, dat je ‘m oplaadt op het moment dat hij ergens staat. Binnen tien jaar verwachten we dat de actieradius (het bereik op een volle accu – JD) toeneemt naar 500 kilometer. Tegen die tijd werken we namelijk ook met autodaken met daarin verwerkt enkele zonnepanelen.”

Nadat de eerste rit is afgelopen, laat Van der Meer weten: “Ik moet aan twee dingen wennen: als eerste dat je rijdt en niets hoort. Maar dat went snel. Ook zoek ik met mijn linkervoet naar de koppeling.” Dat de auto zo geruisloos rijdt, is aan de ene kant fijn, maar aan de andere kant kan het ook een gevaar opleveren omdat je hem niet hoort. De wethouder: “Op deze auto zit een claxon. Bovendien, als dit systeem breed wordt toegepast, zal het ook bij het publiek bekend zijn dat er geruisloze auto’s rondrijden. Maar daarnaast moet je in het verkeer ook gewoon uitkijken.”

1 Comments:

At 1:56 p.m., Anonymous gepke said...

Joep, met marja tuk ga je problemen krijgen.

Gepke De Leef

 

Een reactie posten

<< Home