Noordelijke randweg wordt niet gerealiseerd
VOORHOUT – De nieuwe wijk Hooghkamer komt er, maar de noordelijke randweg is door het gemeentelijk bestuur ten grave gedragen. Het college van burgemeester en wethouders kiest ervoor slechts een eenvoudige wijkontsluitingsweg aan te leggen voor de bewoners van deze nieuwe wijk. Hierdoor gaat het bestuur lijnrecht in tegen een reeds in 1997 geuite raadswens dat een noordelijke randweg een absolute voorwaarde is voor het realiseren van de wijken Hooghkamer en Nieuw Boekhorst.
Door Joep Derksen
De nieuwe wijk Hooghkamer wordt voor 2018 gerealiseerd. Van der Meer legde samen met zijn collega-wethouder Leo van der Zon (VVD) uit hoe het ingenieuze idee boven kwam om de randweg te vervangen door een wijkontsluitingsweg. “Vorig jaar juli kwamen we als gemeentebestuur tot de conclusie dat we het bestemmingsplan met Heijmans (die 80% van de gronden bezit – JD) niet konden uitvoeren. Het gewenste bouwplan met daarin 30% woningen, ruim 20% aan groen en 11% water was niet uitvoerbaar als er ook een noordelijke randweg moest komen. We konden vervolgens met een frisse blik kijken naar het plan en kwamen met het idee voor een wijkontsluitingsweg.”
Zo’n wijkontsluitingsweg lost natuurlijk de al jaren durende verkeersproblematieken niet op. Immers, met een nieuwe wijk komen er ook dagelijks vele honderden auto’s extra de al overbelaste Voorhoutse wegen op. Begin volgend jaar wordt de Herenstraat aangepakt, zodat het autoverkeer minder snel door deze verkeersader kan gaan. Hiermee wil de gemeente maximaal 5.000 vervoersmiddelen per etmaal door de Herenstraat laten gaan. In het rapport ‘Bestemmingsplan Hooghkamer 2009’ staat echter dat de verkeersstromen via de Herenstraat niet zullen afnemen, maar juist toenemen tot 8.900 voertuigen per etmaal in 2020. In de huidige situatie bedraagt de verkeersintensiteit 8.350 voertuigen per dag. De wethouders zijn het niet met deze denkrichting eens: “We spreken slechts over 110 voertuigbewegingen per etmaal van het verkeer uit Hooghkamer.”
Kosten
De kosten om het bouwproject Hooghkamer uit te voeren bedragen ruim 63 miljoen euro. De gemeente hoopt en verwacht dat de opbrengsten door onder meer grondverkoop en het door andere partijen laten meebetalen aan de ontsluitingsweg uiteindelijk een winst opleveren van vier miljoen euro. De huidige grondeigenaren gaan zelf de woningen realiseren, zo wil het college. Van der Zon: “We hebben al een aantal keren met de verschillende partijen gesproken en iedereen snapt onze benadering en kunnen zich vinden in onze oplossing. Ook Heijmans.
Asfalt
De beide wethouders ontkennen niet dat er ooit nog een noordelijke randweg zal komen, maar enige tijdsplanning is geheel verdwenen uit de officiële stukken. Dat is volgens politieke usance een veeg teken. Toch kan de oplossing heel simpel zijn: binnen enkele jaren wordt een fietsverbinding aangelegd tussen Noordwijk, Voorhout en Sassenheim. Als dat asfalt er toch komt te liggen, maak het dan een stuk breder zodat er ook auto’s overheen kunnen rijden: met een minimale extra investering kan dan alsnog de noordelijke randweg gerealiseerd worden. Van der Meer antwoordde cryptisch op dit voorstel: “Geef ons de tijd en ruimte om die dingen bij elkaar te knopen. We proberen nu in eerste instantie de wijken Hooghkamer en Nieuw Boekhorst te realiseren.”
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home