Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

19 januari 2010

Peter van Dijk gaat minderbedeelden helpen

STREEK – Na zes jaar leiding gegeven te hebben aan de OBD (Onderwijs Begeleidings Dienst), is Peter van Dijk een nieuw leven begonnen. Hij gaat de minderbedeelde kinderen in ontwikkelingslanden helpen. Eind 2009 nam Van Dijk afscheid van de OBD en momenteel is hij op reis in Oeganda. ‘Ik wil een steen zijn in de rivier van het leven van een ander.’

Van Dijk laat weten over zijn tijd bij de OBD: ‘ Sinds november 2003 heb ik zes jaar met heel veel plezier gewerkt bij de OBD, er werken geweldige collega’s, die met veel passie hun werk doen. Daarnaast was het fantastisch om in de regio Duin- en Bollenstreek te werken. Ik heb veel plezier gehad van de contacten die ik gekregen heb in het onderwijs, maar ook bij de gemeenten, Peuterspeelzalen, Kinderdagverblijven en met ouders.’

Over zijn werkzaamheden informeert de oud-directeur: ‘Ik heb leiding mogen geven aan het team, maar was daarnaast ook nog altijd ‘in het veld’ aan het werk; als managementondersteuner, teambegeleider in het onderwijs en gz-psycholoog. De marketing was ook een belangrijke en mooie werkzaamheid. Dit hield onder meer in: het ontmoeten van klanten en zorgen dat het netwerk voor de OBD weer onderhouden en uitgebreid werd.’

Wat waren uw doelstellingen in de jaren dat u bij de OBD heeft gewerkt en hebt u deze doelstellingen behaald? ‘In de tijd dat ik directeur was, is de OBD gefaseerd marktgericht gaan werken, omdat de subsidies van het Rijk en de Gemeenten overgedragen zijn aan de schoolbesturen. Voor ons betekende dit, dat we klantgerichter moesten werken en dat we dus een omslag moesten maken. Hier zijn we goed in geslaagd, we hebben nu een mooi aanbod voor de scholen en ouders, langdurige contracten met alle schoolbesturen in de regio en een gezonde financiële basis. Al met al staat de OBD op de kaart in de regio en is een partner voor scholen, peuterspeelzalen, gemeentes en ouders.’

Wat zijn de grootste uitdagingen voor de OBD in de toekomst? ‘De grootste uitdaging voor de toekomst is natuurlijk om dit partnerschap te consolideren en voortdurend een vooruitstrevend onderwijskundig beleid te blijven ontwikkelen.’ Momenteel is er nog geen opvolger gevonden: wat voor een persoon kan het beste leiding geven aan de OBD? ‘Met mijn opvolging wil ik me eigenlijk niet bemoeien, maar belangrijk is natuurlijk dat deze aan bovenstaande uitvoering moet kunnen geven.’

U zit nu in Oeganda: vanwaar deze ‘carrièreswitch’? ‘Na zes jaar werken was het tijd voor een nieuwe uitdaging. De OBD kan heel goed zonder mij verder. Ik ben een bouwer en een reiziger. Naast mijn werk bij de OBD ben ik altijd freelance reisbegeleider geweest en nu was het dus weer tijd om eerst in Oeganda op reis te gaan en daarna in Sri Lanka vrijwilligerswerk te gaan doen. Ik kom zeker terug in Nederland en wil dan ook weer werkzaamheden verrichten voor het onderwijs. Dat is en blijft, naast het reizen, toch mijn passie. Aan het eind van de sabbatical periode ga ik mijn eigen bedrijf opstarten.’
Wat is uw levensdoel en hoopt u dit te vervullen met uw huidige activiteiten? ‘Door mijn werk en door de persoon die ik ben probeer ik een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van anderen. Dus aan de kinderen die ik les gegeven heb, aan de collega’s waar ik mee gewerkt heb, aan de scholen die ik begeleid heb, aan de leerkrachten die ik getraind heb, en aan de vrienden in het buitenland. Dit klinkt misschien groots en meeslepend, maar elke steen in de rivier verandert de stroming van het water, misschien kan ik een steen zijn in de rivier van het leven van een ander.’