Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 april 2010

Geen spijt van gemaakte keuzes

TEYLINGEN – Voormalig wethouder Bert Homan (VVD) zal de komende jaren die functie niet in een andere gemeente vervullen. Dat is tenminste zijn eigen verwachting. Hij was met meerdere gemeenten in gesprek over een wethouderschap, waaronder Gouda. De VVD in die stad heeft echter gekozen voor een andere kandidaat: Hans van den Akker. Momenteel houdt Homan zich bezig met campagne voeren voor de landelijke verkiezingen op 9 juni.

Door Joep Derksen

Hij informeert desgevraagd: “Ik ben nu bezig met een project om op 29 mei een actie te houden, waarbij zoveel mogelijk VVD-ers de straat opgaan. Ik heb voor mezelf geen concrete dingen in de wacht staan. Er is belangstelling, maar dat is alles. Ik denk niet dat ik nog elders wethouder kan zijn, maar ik kan ook op andere vlakken bestuurlijk actief zijn. Bijvoorbeeld in de gezondheidszorg.”

Eerder gaf Homan aan dat hij uit vrije wil afzag van een nieuwe periode als wethouder in Teylingen. Heeft hij nu spijt van deze beslissing? “Nee, helemaal niet. Ik heb steeds meer het gevoel dat het een goed besluit is geweest. Het nieuwe college gaat op een heel andere manier aan de slag en dat is een goede zaak. Ze gaan Teylingen voorbereiden op moeilijke besluiten op het gebied van financiën. De Bollenstreek zal heel intensief moeten samenwerken, want als de vijf gemeenten los gaan opereren, gaat het zeker niet goed.”

Alom kenmerken de Teylingse politici het huidige college als een groep die als team wil samenwerken en dat dit geheel anders is dan het vorige college, toen de wethouders meer individueel opereerden. Wat vindt Homan van deze opvatting? “We hebben als het vorige college veel ingewikkelde zaken meegemaakt en daar hebben we veel over gediscussieerd. De discussie scherpt je in je keuze van de richtingen. Maar ik heb wel het gevoel dat we naar buiten toe als één team hebben opgetreden. Nu opereert het college meer vanuit een gemeente en organisatie die staan als een huis. Daarvoor is een ander type college nodig.”