Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

20 juli 2010

Leraar schrijft avontuurlijk reisverhaal ‘Vaar wel’

SASSENHEIM – ‘Het verhaal zat in mijn hoofd en moest eruit’. Jur (32) was in het verleden onder meer sales manager en tegenwoordig geniet hij van zijn vak als meester voor een basisschoolgroep 7. Hij heeft veel gereisd en meegemaakt en al zijn ervaringen wilde Jur in verhaalvorm op papier zetten. Dat was geen sinecure, want uiteindelijk heeft het tweeënhalf jaar geduurd voordat het boek ‘Vaar wel’ gerealiseerd was. Het eindresultaat mag er echter wezen, zo vindt ook Jur zelf. 

‘Dit is geen autobiografische roman, maar een avontuurlijk reisverhaal waarin veel zaken van mijn leven zijn verwerkt. Met 116 pagina’s is het een lekker boekje om mee te nemen op vakantie.’ Een vierweekse reis naar de townships (sloppenwijken, JD) in Zuid-Afrika heeft aan de basis gelegen van het boek, zo informeert de auteur: ‘Ik was ervan onder de indruk hoe vriendelijk de mensen daar waren. Er was veel positivisme en dat ontroerde mij, al kon de situatie ook heel snel omzwaaien. Zo deelde ik op een dag snoepjes uit aan de kinderen, maar verloor de gids uit het oog. Plotseling sloeg de sfeer om en kwamen er oudere jongens op mij af die veel meer wilden dan wat snoepjes. Ik ben toen keihard weggerend om de gids te achterhalen’, haalt Jur herinneringen op. 

 Na zijn terugkomst is Jur gewoon beginnen te schrijven. Het verhaal zat in mijn hoofd en moest eruit. Ik wist het einde van het verhaal toen nog niet, maar dat ging tijdens het schrijven voor mij leven. Het boek gaat niet alleen over de townships, want het is daar heel zwart-wit: of je bent er vrolijk, of je wordt beroofd. Van mijn 14de tot mijn 20ste ben ik zeilinstructeur geweest, dus de hoofdpersoon Janick vertrekt uit de sloppenwijken om met een boot het water op te gaan. Het verhaal gaat heel snel, zo wijd ik in het boek niet uren uit over hoe de Tafelberg eruit ziet. In dit boek maak ik de wereld zoals ik die zelf zie en dat is het mooie van schrijven. Zo komt mijn vrouw Sandrine ook voor in het boek, maar dan als boot die haar naam heeft gekregen.’ 

Het boek ligt nu al in de Sassenheimse boekhandels en ik ben heel trots op de positieve reacties die ik van de lezers heb gekregen. Mensen vinden het een boeiend en spannend verhaal.’

Het boek ‘Vaar wel’, ISBN 97-89-460-89-6354 is voor 14,95 euro te bestellen via www.boekscout.nl of bij een boekenzaak.

2 Comments:

At 3:50 p.m., Anonymous Anoniem said...

Wow Jur!
Wat een supergoed boek! Echt niet normaal! Ga ermee door!
Je bent echt goed!

xx anoniempje

 
At 6:50 p.m., Anonymous Anoniem said...

Heei!

Wat een goed boek! Love it! My favo boek!
Echt, geweldig Jur!

xxx anoniempje

 

Een reactie posten

<< Home