Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 70 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

22 september 2010

Buigen of barsten

LISSE – De gemeenten die onderdeel maken van Holland Rijnland worden woensdag 22 september voor het blok gezet: of ze moeten minimaal 37,5 miljoen extra bijdragen aan het Regionaal Investeringsfonds (RIF), of een van de infrastructurele projecten Rijnlandroute, Rijn Gouwe Lijn-west (RGL) of de Noordelijke Ontsluiting Greenport (NOG) komt te vervallen.

Wethouder Bas Brekelmans (VVD) informeerde de leden van de commissie Regionale Zaken op dinsdag 7 september: ‘Het kan zijn dat er in totaal om 75 miljoen euro wordt gevraagd. In dat geval zal er wellicht een hogere bijdrage van Leiden en Katwijk verlangd worden. De vraag is of de gemeenten deze extra bijdragen willen betalen. En als dit niet zo is, welk van de drie projecten moet bloeden voor de andere twee projecten? De NOG moet niet gekannibaliseerd worden om de RGL mogelijk te maken.’

Brekelmans kreeg steun van de verschillende fracties. Cees Ruigrok, fractievoorzitter van Nieuw Lisse: De NOG is voor ons veel belangrijker dan de andere twee projecten. We staan uiterst kritisch tegenover een verdere financiële bijdrage aan de RIF. Ook de andere partijen spraken zich onomwonden uit voor behoud van de NOG. Fractievoorzitter Dolf Kistemaker (PvdA) adviseerde: ‘Ik zie vele miljoenen euro’s voor de RGL voorbij komen, terwijl er maar een klein draagvlak is voor die RGL. Wellicht is op dit vlak ruimte.’
Brekelmans ondersteunde deze visie: ‘Er zijn drie grote projecten en er is maar geld voor tweeënhalf project. Als het aan de provincie en het rijk ligt, wordt er in de NOG gesneden: zij hebben deze ontsluiting niet in hun plannen opgenomen. Maar wij hebben geld opzij gelegd voor de realisatie van de NOG. Alleen wij kunnen beslissen of dat bedrag wel of niet naar de Rijnlandroute gaat. Als college geven we de Rijnlandroute prioriteit boven de RGL. Bovendien moet de Rijnlandroute de kwaliteit krijgen die het verdient, anders krijg je een halve oplossing (een eenbaansroute, JD). We zien liever dat bij de RGL kwaliteitsverlies optreedt.’ Wethouder Adri de Roon (D66) vulde aan: ‘De afspraken van het RIF zijn in beton gegoten. Als de noordelijke bollenstreekgemeenten zeggen dat we niet in de NOG willen schuiven, dan gebeurt er niets.’ Uiterlijk eind 2012 moet een besluit zijn over de uitvoering van de NOG. Als het dan nog niet is gebeurd, vloeit het geld dat de gemeenten enkele jaren geleden hiervoor gereserveerd hebben, weer terug naar diezelfde gemeenten.