‘Lisse Marketing’ moet Lisse op de toeristische kaart brengen
Het is ook nooit goed; wordt er wat georganiseerd in het centrum van Lisse, blijken het weer teveel activiteiten te zijn. Wethouder Bas Brekelmans (VVD) laat zich kritisch uit over de nieuwe citymanager Harry Duivenvoorden. Brekelmans: ‘Dit weekend had een aanbod aan activiteiten: een boekenmarkt, de Smaak van Lisse, een gondelvaart, de Smaak van Holland, koopzondag en nog veel meer. Het was fantastisch geregeld door onze citymanager, maar als ik eerlijk ben, was het wat mij betreft wel een erg veel tegelijk. Het risico is dat evenementen elkaar gaan bijten en niet meer versterken. Hoe zit dat eigenlijk met die coördinatie? Die afstemming kan beter.’
De wethouder vervolgt: ‘De citymanager doet zijn best, maar als evenementen door verschillende organisaties los van elkaar worden geïnitieerd en commitments zijn aangegaan, dan krijg je van die lastige reactieve afstemming, terwijl je eigenlijk proactieve afstemming zou willen. Het gaat niet alleen om de timing van evenementen, maar ook om de consistentie in de gebruikte slogans en beeldmerken. Veel organisaties zijn Lisse aan het promoten: Koop Centrum Lisse, Beleef de Bollenstreek, Kleurrijk Lisse, City Management Lisse en dan zou ik bijna de gemeente zelf nog vergeten. Ze hebben allemaal met de beste intenties, maar het is voor de bezoeker, regiobewoner en toerist onduidelijk wat deze organisaties doen. ‘
Brekelmans heeft een plan: ‘Samen met de voorzitter van het ondernemersfonds werk ik aan een stichting “Lisse Marketing”. Hierin zit een groep van vertegenwoordigers uit de Lissese horeca, winkeliers- en bedrijvenverenigingen en toerisme. Zij worden aangevuld met ervaren marketingdeskundigen die op vrijwillige basis fungeren als een denktank en coördinatie platform voor de marketing van Lisse. Zij zorgen voor de uitingen, slogans, activiteiten en evenementen. Die consistentie is nodig om van Lisse een sterker merk te maken. Noordwijk en Leiden zijn ons daar eigenlijk al in voorgegaan. Lisse Marketing kan ook dienen als opdrachtgever en aanspreekpunt voor de City manager. Ze kunnen coördineren met de gemeente en zorgen voor afstemming met de buurgemeenten, maar ook voor onderscheidend vermogen waar dat gewenst is.’
De taakverdeling tussen City Marketing, City Management en Ondernemersfonds wordt daardoor ook duidelijker. Die stichting Lisse Marketing richt zich op de visie en strategie, de City Manager op de praktijk en uitvoering en het Ondernemersfonds op het beheren en verdelen van het geld. Met Lisse Marketing als denktank maken we een kwaliteitsslag op het gebied van het marketen en promoten van Lisse. En dat is belangrijk, want zeker in deze tijd is het op een doordachte en consistente manier verleiden van bezoekers, regiobewoners en toeristen om naar Lisse te komen een goede manier om bijvoorbeeld de middenstand te helpen en op die manier leegstand tegen te gaan. En dat zonder extra kosten, wat wil je nog meer.’ Het idee wordt op dit moment nog uitgewerkt.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home