Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

17 september 2010

RGL Katwijk naar Noordwijk op de lange baan

STREEK - Een deel van het geldtekort voor de Rijnlandroute wordt gefinancierd door de Rijn Gouwe Lijn (RGL). Er bestaan concrete plannen om de RGL-west niet meer door te laten lopen van Katwijk naar Noordwijk. Hiermee wordt 80 miljoen euro bespaard, zo liet wethouder Thijs Udo van Katwijk weten tijdens de vergadering van de commissie Ruimte op woensdag 15 september.

Leendert de Lange, portefeuillehouder en lid van het Dagelijks Bestuur van Holland Rijnland, bevestigt dat het – voorlopig - laten vallen van de RGL-verbinding van Katwijk naar Noordwijk een serieuze optie is. “Er is onvoldoende geld voor zowel de RGL als de Rijnlandroute. Het zou zonde zijn om beide projecten niet door te laten gaan. Ons voorstel is om het geldbedrag van 80 miljoen euro, dat bestemd is voor de RGL van Katwijk naar Noordwijk over te hevelen naar de Rijngouwelijn.” Zo kan er een gevarieerde variant van de Rijnlandroute plaatsvinden. Dus eerst een tweebaans verbinding en later een vierbaansweg.
Ook de RGL-West wordt met dit voorstel gefaseerd aangelegd: “Het Dagelijks Bestuur van Holland Rijnland heeft voorgesteld om die 80 miljoen over te hevelen naar de Rijnlandroute. Het is nu aan de twaalf gemeenten die bij Holland Rijnland zijn aangesloten en aan de provincie Zuid-Holland om over dit voorstel een oordeel te geven. De eerste geluiden die ik van de provincie hoor, zijn bemoedigend.”
Tijdens de commissie Ruimte gaven alle fracties aan, dat wat hen betreft het credo “eerst bewegen en dan pas bouwen aan Nieuw Valkenburg” vooraan staat. Er mag geen paal de grond in, voordat de Rijnlandroute aangelegd is. De Lange kon desgevraagd de Katwijkse politiek gerust stellen: “Het Dagelijks Bestuur staat geheel achter dit standpunt van Katwijk.”
Op donderdag 22 september worden de twaalf gemeenteraden geïnformeerd over de details van een verzoek voor een extra bijdrage van 37,5 miljoen euro voor de ontsluitingsmaatregelen (Rijnlandroute, RGL en de Noordelijke Ontsluiting Greenport). De Lange wil nog niets kwijt over de verdeling van die gelden. In de wandelgangen is te horen dat Leiden en Katwijk meer zouden moeten bijdragen, aangezien deze twee gemeenten het grootste voordeel halen bij de Rijnlandroute en de RGL. De Lange: “We zitten in een enorme snelkookpan, want voor 1 december moeten de gemeenten aan het Rijk aangeven of ze dit extra bedrag willen betalen. Anders heroverweegt het rijk haar eigen bijdrage.” Hij wilde geen nadere informatie geven over de verdeling: “Op 22 september geven we een totale presentatie van de drie projecten aan de gemeenten.”