Minder hoogbouw Narcissenlaan / Parklaan
Aangezien de brandweerkazerne niet meer aan de orde is, verdwijnt ook de noodzaak voor een inrit. Vanwege deze reden, wordt de inrit van de parkeergarage van het centrale appartementengebouw verplaatst en komt niet meer voor de bestaande woningen aan de Mondriaanlaan te liggen.
Een bijkomend voordeel van het uit de plannen verdwijnen van de brandweerkazerne, is dat de gebouwen in het project minder hoog worden en dat er meer ruimte is voor bomen, struiken, gras en water. Zo wordt er in het nieuwe voorstel niet meer gesproken over vijf of meer bouwlagen, maar over maximaal vier bouwlagen, boven een half verdiepte parkeergarage. De hoogte bedraagt dan maximaal veertien meter en deze wordt alleen bereikt als hoogteaccent aan de Parklaan. Elders in het plan is de bouwhoogte lager.
Het is nog altijd niet zeker waarheen het tenniscomplex STV moet verhuizen, al is hierover volgens het college wel “vergaand overleg voor een oplossing”. Wanneer de bouw van het project Narcissenlaan/Parklaan begint, blijft echter de bereikbaarheid van STV gewaarborgd en kunnen de tennissers rekenen op circa 24 parkeerplaatsen. Verder komen er 45 woningen in de sociale sector op een totaal van maximaal 98 woningen. De gemeente wil met de Woonstichting Vooruitgang tot een intentieovereenkomst komen op basis van het huidige stedenbouwkundig model. De commissie Ruimte bespreekt het vaststellen van het definitief stedenbouwkundig ontwerp en het vervolgtraject op dinsdag 12 oktober.
Aangepast
Donderdag 7 oktober werden de omwonenden bijgepraat over de meest recente ontwikkelingen. Echter, maandag 11 oktober kwam het collegebestuur met de mededeling dat in het bouwplan rekening gehouden zal worden met een ‘aangepaste parkeernorm’, waardoor het aantal parkeerplaatsen verminderd wordt. Dit zette kwaad bloed bij de omwonenden. Drie van hen spraken tijdens de vergadering van de commissie Ruimte in om hun bezwaren kenbaar te maken.
Kiki Duinhoven riep de commissieleden op om het plan af te wijzen, aangezien de parkeernorm pas over enige tijd door het college wordt vastgesteld. “Het college wil het parkeerprobleem cijfermatig wegpoetsen. Er is een tekort aan 27 parkeerplaatsen in onze wijk en de omringende wijken. Zorg voor meer parkeerplaatsen in het te ontwikkelen gebied.” Wilco: “Eerder is door de raad vastgesteld dat de hoeveelheid woningen tussen 70 en 90 moest zijn. Daar waren we als omwonenden heel blij mee. Er werd aan dit raadsoordeel door het college toegevoegd ‘inclusief de brandweerkazerne’. Nu staat de teller op 98 woningen in het nieuwe plan. Dat is een politiek trucje. Het schaadt ons vertrouwen in de wethouder.” Hildo de Jong vroeg aandacht voor de Gladiolenstraat: Dit is een unieke weg in verband met de geringe verkeersintensiteit. Laat de ontsluiting van het autoverkeer over meerdere wegen verlopen, want straks is het niet meer mogelijk om voor onze eigen deur te parkeren. Met 98 woningen erbij wordt het een dagelijks gevecht om een parkeerplek. Ons uitzicht wordt: blik, blik en nog eens blik.”
Goochelen
Wethouder Leo van der Zon (VVD) legde de bezwaren terzijde: “Wethouder Leo van der Zon: Er is woningbouw nodig. We doen dat in de kernen. Verdichten kan alleen in de hoogte. We gingen er indertijd vanuit dat er een brandweerkazerne zou komen. Met het wegvallen van die brandweerkazerne hebben we een nieuwe planversie gemaakt. De vrijgekomen 1.700 meter hebben we gecompenseerd met acht woningen. We goochelen niet met de cijfers. We hebben in het college het nieuwe parkeerbeleid vastgesteld. Dat ligt op dit moment ter inzage. We houden nu al rekening met dit parkeerbeleid in alle plannen, ook in het plan Narcissenlaan. Er zijn 83 plekken en op dit moment worden 30 plaatsen door de bewoners gebruikt. In de wijde omgeving wordt op dit moment hard gewerkt dat parkeren in die parkeerprobleemwijken opgelost wordt.”
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home