‘We laten geen lege bussen meer rijden’
Er moet een ‘hoogfrequent en regionaal systeem komen op het spoorwegdeel tussen Haarlem, Schiphol, Leiden en Dordrecht. Op deze sporen moet het aantal Sprinters per uur groeien van twee naar zes. De buslijnen in dit gebied moeten zo optimaal mogelijk aansluiten op het railsysteem. Daarbovenop moeten de lokale overheden ervoor zorgen dat toekomstige bouwgebieden dicht bij haltes en stations gebouwd worden. Gelissen: ‘Als je vlakbij een metrohalte, bushalte of station woont, zul je er gemakkelijker gebruik van maken.’
De ambities zijn hoog, maar in hoeverre het op redelijke termijn gerealiseerd kan worden, is nog onduidelijk, moest de directeur toegeven. ‘We worden ingehaald door de omgeving en de tijd. Denk maar aan de bouwcrisis, eurocrisis en bankcrisis. Daardoor gaat het langzamer, maar we zijn nog altijd binnen de bandbreedtes van de afspraken aan het opereren.’ Hij waarschuwde de politiek: ‘Zeker in tijden waarin enorme bezuinigingen zijn is het van belang te kijken hoe je op een andere manier het OV boven tafel kunt houden. Dat kan alleen door extra reizigers erin te krijgen. Iedere gemeenteraad en bestuur is daarvoor verantwoordelijk. De tijd is voorbij dat we lege bussen kunnen laten rijden.’
Gelissen reageerde op een vraag van commissielid Cor van Dijk (D66) met de volgende informatie: ‘Sassenheim wordt echt een HOV-hub voor de hele Bollenstreek, ,met grote parkeerterreinen en veel fietsplekken. Daarvoor moeten we een bus vanuit Noordwijk en Voorhout naar dit dorp hebben. De NS gaat daar met twee doorgetrokken Sprinters niet twee keer, maar gelijk 4 keer per uur in de spits stoppen. Zo wordt Leiden mooi op Schiphol gelinked.
Het is algemeen bekend dat Lisse ‘in gesprek’ is met de Provincie Zuid-Holland over het doortrekken van de HOV-lijn Zuidtangent. Deze buslijn zal ook over Lisses grondgebied gaan. De lokale bestuurders zien deze lijn liever via het industrieterrein Meer en Duin gaan, maar de Provincie heeft de voorkeur voor een tracé over de Sportlaan. Precies door een gebied waar de gemeente veel ontwikkelingsplannen heeft. Buiten de vergadering om werd Gelissen gevraagd om zijn standpunt aangaande deze kwestie. Hij reageerde: ‘Die lijn moet niet door een industrieterrein lopen: het is veel beter en kostengunstiger om het door een bewoond gebied te laten lopen.’ Waarvan akte.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home