Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

23 november 2011

‘Er moet liefde zijn’

Echtpaar Noordermeer – Hoogvliet viert 60-jarig huwelijk

OEGSTGEEST – Zeeuwse liefde roest niet. Het echtpaar Gerrit (84) en Alie (83) Noordermeer – Hoogvliet weet dat als de beste. Zestig jaar lang deelden ze lief en leed en nog altijd staan ze voor elkaar klaar. Het geheim van zo’n lang huwelijk? ‘Niet vreemd gaan en geen geheimen voor elkaar hebben.’

Vlak na het einde van de tweede wereldoorlog werd heel Nederland weer opgebouwd. Er heerste een sfeer van ongeremd optimisme en de toekomst zag er vrolijk uit. In die tijd leerde het toenmalige tienermeisje haar latere echtgenoot kennen. Ze weet nog als de dag van gisteren het moment dat ze Gerrit voor het eerst zag. ‘Gerrit zat als militair in een legerkamp vlakbij onze woonplaats Rockanje. We zijn kerktrouwe mensen en op de zondag tijdens de dienst vroeg de predikant aan de aanwezige families of ze de soldaten wilden uitnodigen om die zondagmiddag op de koffie te komen. Mijn vriendin en ik vonden al die militairen wel heel leuk, dus we zaten onderling te bespreken wie onze favoriet was.’

Gerrit herinnert zich dat. Hij lacht: ‘Ik zat net voor twee meisjes die de hele tijd lagen te ginnegappen en vond het maar knap irritant. Een van die twee was dus Alie.’ Het eerste koffiebezoek bleef ook inderdaad bij een kopje koffie en de jongelui zagen elkaar enkele maanden niet meer. De verkering is pas later gekomen, vertelt Gerrit. ‘Ik werkte als klerk in mijn geboorteplaats Strijen en ben in augustus 1946 terug gegaan naar Rockanje met in mijn achterhoofd om haar in te palmen.’ Zijn charmes waren onweerstaanbaar, want toen Gerrit op het strand van Rockanje vroeg of ze samen verder konden, zei Alie zonder aarzelen ‘Ja!’.

Wanneer was de eerste kus? ‘Dat weet ik niet meer, hoor’, stelde de echtgenoot. Zijn vrouw weet dat echter nog wel. ‘Jij rookte toen en ik blies jouw lucifer uit. Daarop zei je: ‘Dat kost je een zoen’. Dat is nu 65 jaar geleden.’ Het eerste contact tussen de beide echtgenoten was in de kerk, dus kan met recht gesproken worden van een gezegend huwelijk. Het gelukkige stel trouwde op 13 november 1951, terwijl het buiten stortregende. Het leek een symbolische voorbode van een van de moeilijkste momenten uit hun huwelijk; de watersnoodramp van 1953. ‘Het water kwam tot 1,83 meter hoog te staan in ons huis. Ik had de fotoalbums bovenop de kast gelegd, maar ook die verdwenen in het woeste water.’

Nu heeft het echtpaar drie dochters, waar ze trots op zijn. Over hun huwelijk stellen de beiden: ‘We hebben altijd lief en leed samen gedeeld. Natuurlijk schiet iedereen wel eens uit zijn slof, maar we hebben onze kinderen met heel veel liefde grootgebracht.’ Welke tips geven de beiden aan jonggehuwde stellen om ook de mijlpaal van zestig jaar gehuwd zijn te halen? ‘Trouw zijn aan elkaar en natuurlijk moet er liefde zijn. Je moet eerlijk zijn en geen geheimen hebben voor elkaar. We bespreken alles met elkaar en delen alles samen.’