Voorwielmoordenaars bedreiging voor fiets
De inwoners van Oegstgeest fietsen meer dan gemiddeld. Maar liefst 44% van alle afgelegde afstanden tot 7,5 kilometer wordt met de tweewieler afgelegd. Dat is 8% hoger dan in vergelijkbare gemeenten. Het percentage mensen dat de auto gebruikt ligt op 32% en dat is 4% lager dan het landelijk gemiddelde. Daarnaast geeft 22% van de mensen er de voorkeur aan om afstanden tot 7,5 kilometer lopend af te leggen, volgens het onderzoek. Een abominabel laag percentage van 1% geeft aan de bus te nemen. Van der Linden concludeert: ‘De fiets scoort hier dus heel hoog. En dat is een goede zaak, want onderzoek toont aan dat fietsen heel gezond is. De stadsfietser leeft gemiddeld zeven maanden langer dan de stadautomobilist.
Uit het onderzoek blijkt dat de gemeente goed scoort qua verkeersveiligheid, fietsgebruik en stedelijke dichtheid. Het fietsparkeren is ook beter dan in vergelijkbare gemeenten. Van der Linden: ‘Maar het gaat niet alleen om kwantiteit, ook om kwaliteit. Sommige rekken noemen we voorwielmoordenaars: als je fiets verkeerd komt te staan, krijg je een slag in je wiel. We hebben verschillende locaties bekeken; met losse rekken kunnen fietsers niet met een tweede slot hun fiets vastzetten. En dat is aanlokkelijker voor fietsendieven. Bij sportverenigingen is het belangrijker om hekjes en rekken te plaatsen voor een betere beveiligingsmogelijkheid van de fiets.’
De projectleider vervolgt: ‘Oegstgeest heeft een vrij hoekig patroon van wegen; je moet als fietser vaak twee zijden van de driehoek afleggen. Het doorfietsen gaat wel goed in uw gemeente. Wat betreft de onderzoeksonderdelen comfort (hinder) en comfort (wegdek) scoort Oegstgeest beter dan het gemiddelde. Al is er wel veel tegelverharding, maar die verharding is toch veel beter dan in de rest van het land. Wel hebt u weinig solitaire fietspaden die los van de autowegen worden aangelegd.’
Van der Linden adviseerde de politici om fietspaden te asfalteren en meer vijftig kilometer wegen terug te brengen naar een 30 km zone. ‘Leg ook fietsroutes aan door autoluwe woonstraten: we vergrijzen met z’n allen, dus er komen fietsers met minder motorische vaardigheden op straat. Zij moeten rustige routes krijgen aangeboden.’ Ook zou hij graag zien dat het percentage autogebruik teruggebracht wordt naar 25%. En het invoeren van betaald parkeren zou wat Van der Linden betreft hieraan bij kunnen dragen.
1 Comments:
wat ik in dit stukje over het fietsen mis,is dat heel veel ouderen op een electrische fiets gezet worden,zonder zich de snelheid van dit voertuig te realiseren.de meeste ouderen fietsen met een gemiddelde snelheid van 10 km en gaan nu op een apparaat zitten wat 20-25 km.rijd.ziet u het voor zich? daar helpt geen asfalt tegen! ik denk dat de meeste ouderen te veel naar de fietsverkoper luisteren,en te weinig zelf nadenken,ik denk dat een heleboel ouderen tegen zichzelf beschermd moeten worden.ik denk ook dat de anwb hier wat meer aandacht aan had moeten,vooraf!!! misschien een leuke discussie op gang gezet. met vr.gr. dick duindam richard holpad 8 2343 nz oegstgeest tel. 0623443307
Een reactie posten
<< Home