Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

08 maart 2012

Schadeclaim vanwege Hoogwaardig Openbaar Vervoer

LISSE – De vermaledijde HOV-lijn lijkt toch door het Sportlaangebied gedouwd te worden door de provincie. Tijdens het zogeheten Breed Bestuurlijk Overleg (BBO) werd dit besluit genomen, in aanwezigheid van wethouder Ad van Zelst (Nieuw Lisse). Het leidde dinsdag 14 februari tijdens de vergadering van de commissie Regionale Zaken tot grote ongerustheid onder de politici. Door het implanteren van deze buslijn voor het ‘Hoogwaardig Openbaar Vervoer’ moeten de bouwplannen namelijk drastisch aangepast worden. Hierdoor loopt de winstgevendheid van het project een groot gevaar. De gemeente hoopt financieel gecompenseerd te worden door de provincie Zuid-Holland.

Fractievoorzitter Cees Ruigrok (Nieuw Lisse) hoopte dat de HOV-lijn nog via een ander deel van Lisse kan lopen. ‘Wat kunnen we doen om provincie op andere gedachten te brengen?’ Van Zelst reageerde: ‘Als de provincie het voorkeurstracé door de Sportlaan wil vasthouden, dan betekent dat financieel nogal wat; we moeten de plannen aanpassen. Op 21 februari is er ambtelijk overleg tussen de gemeente en de provincie over wat de schade is als de HOV door de Sportlaan wordt gepland. De maatschappelijke kosten-batenanalyse is dusdanig groot dat van een heel grote schadeclaim kan worden uitgegaan. Alleen zo kan die kosten-batenanalyse toch positief zijn.’

De wethouder blijft hopen: ‘Als de Lisserhaven als onderdeel van de Westflank niet wordt bebouwd, dan is de Sportlaan volgens een onderzoeksbureau geen optie, maar zou de huidige brug een optie moeten zijn. Ik heb al gezegd dat die brug nu al een obstakel is voor het verkeer.’ De reactie hieropp was dat de bus voorrang zou moeten krijgen over de brug en dat het meeste verkeer over de N207 geleid zou moeten worden. Van Zelst: ‘Daar heb ik niet veel fiducie in.’