‘Schijnveiligheid op Rooversbroekdijk’
Marcel de Vos ziet de gevaarlijke situaties dagelijks voor zijn deur ontstaan. ‘Het verkeer was geen probleem, tot deze wegversmallingen zijn aangelegd. Nu rijden automobilisten over de parkeerplaatsen om uit te wijken voor de tegenligger. De logica van deze verkeersmaatregelen is mij niet duidelijk. Doe het dan net als op de Lisserdijk, waar de fietsers gescheiden worden van het overige verkeer. En zet dan ook voorrangsborden en borden neer die duidelijk aangeven dat het hier om een 30-km zone gaat.’
Zijn buurman Henk van der Star is het hiermee eens. ‘De weg is veel te smal voor de fietsers; deze maatregelen waren zonde van het geld en nog gevaarlijk ook. Een paar dagen geleden is een 13-jarige jongen tegen zo’n uitstekende stoeprand gereden. Ik weet niet wie dit verzonnen heeft; leg drempels aan, dan zijn alle problemen opgelost.’ De gemeente heeft in een bericht aan een van de betrokkenen laten weten, dat de situatie na drie maanden geëvalueerd wordt. Nu al is echter duidelijk dat ook de politie niet blij is met de nieuwe situatie. De politie pleit voor een ‘verdere versmalling van de rijbaan ter plaatse van de asverschuivingen om de snelheid verder te reduceren.’ Een ambtenaar laat weten dat de bedrijven echter wel met het vrachtverkeer bereikbaar moeten blijven. Wethouder Ad van Zelst (Nieuw Lisse) zegt hierover: ‘Het verkeer kan in principe tussen de ‘druppels’ rechtdoor rijden, omdat er regelmatig tuinbouwbedrijven met trekkers door deze straat gaan.’
Fractievoorzitter Cees Verburg (D66 – Lisse) vindt dit onacceptabel. Hij bekeek de situatie persoonlijk en sprak met ervaringsdeskundigen en constateerde: ‘Deze weg is een spaghetti van schrikborden en belijningen. Fietsers worden in de mangel genomen en komen in het gedrang. Je moet niet hinken op twee gedachten; of dit is een ontsluitingsweg voor onder meer het vrachtverkeer, of je richt deze weg als 30-km zone in en maakt ‘m op bepaalde delen nog smaller. Nu is hier sprake van schijnveiligheid.’ Hij roept wethouder Van Zelst op om zelf te komen kijken en niet alleen af te gaan op de adviezen van de ambtenaren. ‘Het college moet niet achter haar ambtenaren aanlopen en luisteren naar de ervaringsdeskundigen. De wethouder moet ballen tonen en zeggen dat maatregelen genomen worden om dit op te lossen. Als het college drie maanden wacht met de evaluatie, laat ik deze situatie door een verkeersdeskundige onderzoeken.’
Van Zelst laat in een reactie weten: ‘Ik toon "ballen" door de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) te vragen om advies, door te evalueren na een gewenningsperiode en ik heb een en ander in de commissie Ruimte en Infrastructuur toegelicht. De vertegenwoordiger van D66 ging daarbij akkoord. Bovendien ben ik al vaak daar geweest en ken de situatie. Kortom, laat het college haar werk doen; de uitvoering met alle afwegingen. Bovendien wil het college hier over praten in de raad en de commissie, zoals we gedaan hebben en zullen doen. Een polemiek via de media is niet de geëigende weg.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home