Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

28 juni 2012

‘Ik wilde altijd de 0 houden’


VOORHOUT – Na een voetbalcarrière van 20 jaar, waarbij hij in 348 wedstrijden keepte, hoorde Rob van Dijk vorige maand zijn laatste fluitsignaal. De Voorhouter kan terugkijken op een fraaie tijd, waarin hij met Feyenoord landskampioen werd en maar liefst twee keer de KNVB beker won. Bovendien bemachtigde Van Dijk vorig jaar de Zilveren Bal. Helemaal geen slechte prestatie voor deze ‘penalty killer’, die met zijn 43 jaar eveneens de titel ‘oudste speler van de eredivisie’ mocht dragen.

Van Dijk’s eerste stappen op het voetbalveld waren bij Foreholte, waar hij van zijn 7de tot 10de jaar keepte. ‘Daarna ben ik gaan voetballen, want ik wilde meer bij het spel betrokken worden. Op mijn 18de ben ik weer gaan keepen en vanaf dat moment ging het snel.’ Hij keepte een jaar in het eerste elftal van Foreholte, daarna drie jaar bij V.V. Noordwijk, waarna hij op z’n 23ste gescout werd door Feyenoord en Haarlem. ‘Ik was bijna rond met Haarlem, maar toen Feyenoord langs kwam, was voor mij de keuze niet moeilijk.’

Hij voetbalde bij zes verschillende eredivisieclubs. Na vier seizoenen Feyenoord en zeven seizoenen RKC maakte Van Dijk uitstapjes naar PSV en De Graafschap. Uiteindelijk kwam hij via (weer) RKC en Heerenveen op z’n oude nest Feyenoord terug. Zijn voetbalcarrière sloot Van Dijk in mei af bij FC Utrecht. Dat laatste jaar was een bonus: ‘Ik was eigenlijk al gestopt, maar Erwin Koeman, die toen nog trainer was, heeft mij overgehaald om te keepen. Tot de winterstop heb ik vrijwel alle wedstrijden gespeeld. Over zijn kwaliteiten als keeper: ‘Ik was vrij allround, was geen pure lijnkeeper of meevoetballende keeper; alle onderdelen waren redelijk verzorgd. Daarom heb ik zo lang kunnen doorvoetballen.’ Hij voerde zijn keepersvak met passie uit: ‘Ik baal van elke goal die je tegen krijgt. Maar met name als je de bal aanraakt en die dan via de binnenkant van de paal erin gaat. Ook haalde ik alles uit de kast om de ‘0’ te houden.’

Van Dijk valt met het afscheid van zijn actieve keepercarrière zeker niet in een zwart gat. Hij is immers al drie jaar bezig met de door hemzelf opgezette Keepersschool (www.robvandijk.org). ‘Ik werk volgens mijn VVTI-filosofie: Voetbal, Voetenwerk, Techniek, Inzicht. Ik baseer mijn trainingen op deze uitgangspunten. En uiteraard hoort hier ook Plezier bij, want als een keeper er geen plezier in heeft, houd je het niet vol om op doel te staan.’ Momenteel trainen al meer dan 80 jongens en meisjes die spelen in de F- tot en met B-elftallen, bij de Keepersschool. Overigens zijn de kwaliteiten van Van Dijk niet verloren voor het professionele voetbal, zo onthulde hij: ‘Het komende seizoen neem ik de drie keepers van SBV Excelsior onder mijn hoede.

Van Dijk heeft nooit in het Nederlands Elftal gespeeld, maar wel voor het Nederlands amateur-elftal. Zijn passie blijft bestaan: ‘Maar als ik zou mogen kiezen, zou ik zo honderd interlands voor het nationale team keepen, hoor!’