Dé lokale en regionale nieuwssite

Beste bezoeker, Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.800, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Veel leesplezier! Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

11 juli 2012

'Met succes toegeslagen’


TEYLINGEN – Vorige week werd bekend gemaakt dat burgemeester Sander Schelberg voor een nieuwe periode van zes jaar is benoemd tot eerste burger van Teylingen. Enkele dagen later, op donderdag 5 juli, bleek echter dat Schelberg een sollicitatie had lopen bij de Twentse gemeente Hengelo. De gemeenteraad besloot die avond om Schelberg te benoemen tot burgemeester. Hij gaat op vanaf 1 oktober in die gemeente met ruim 80.000 inwoners van start.



Voor Schelberg zelf is het een forse promotie. Immers, nu heeft hij het beheer over een gemeente met 35.000 mensen, maar over enkele maanden staat hij aan het hoofd van een dorp (Hengelo heeft geen stadsrechten) dat ruim twee keer zo groot is. Hij blijft echter tot 1 oktober volop actief binnen Teylingen: ‚Mijn verantwoordelijkheid hier strekt tot 1 oktober.’




Waarom kiest Schelberg ervoor om te vertrekken uit Teylingen? ‚Ja, ehm, ik wil niet weg uit Teylingen, maar ik wil wel heel graag naar Henegelo. Deze gemeente was vacant; het is een kans die niet vaak langs komt. Uberhaupt is Hengelo de enige stad in Twente die echt aantrekkelijk is. Qua voorzieningenniveau, knooppunt, kunst, historie, toekomst en bedrijvigheid. Dat maakt Hengelo heel aantrekkelijk als stad in Twente. Als je ambitie hebt om ooit burgemeester in Twente te worden, is dat dé plaats. Ik hoef niet weg, maar ik wil wel graag naar Hengelo. Twente trekt: het heeft met mijn roots te maken. Ik kan me geen andere gemeente voorstellen waar ik het offer van Teylingen voor had gemaakt. Ik was niet op sollicitatiejacht: het ging mij om Hengelo. Ik heb Hengelo altijd met een schuin oog bekeken en in de gaten gehouden of deze plaats vrij komt. Op 1 januari kwam het vrij: ik heb toegeslagen en met succes zo blijkt.’


Op dit moment zijn de Bollendorpen serieus in gesprek over het vormen van één grote bollengemeente die mogelijk Groot Teylingen zou kunnen heten. Wordt Schelberg’s vertrek wellicht veroorzaakt vanwege zijn kansen op een burgemeesterschap voor die nieuwe fusiegemeente? Hij ontkent dit stellig: ‚Geenszins. Ik had heel graag nog meegewerkt in dat hele samenwerkingsverhaal om dat vorm en inhoud te geven. Teylingen had daar een heel belangrijke rol in gekregen. De raden gaan daar begin oktober over spreken en dat proces loopt prima.’

Veel inwoners en bestuurders zijn zeer tevreden over de wijze waarop Schelberg de afgelopen jaren is opgetreden. Toch is er menig wenkbrauw de lucht in gegaan na het horen van het nieuws dat Schelberg Teylingen verruilt voor Hengelo. Waarom heeft hij wel de hele procedure doorlopen om nog eens zes jaar burgemeester van Teylingen te zijn om vervolgens van de ene op de andere dag naar Hengelo te gaan? ‚Die twee procedures liepen naast elkaar. Ik wou ook niet weg uit Teylingen. Met heel veel liefde en plezier had ik hier jarenlang gezeten als Hengelo niet door zou gaan. Er was ook maar een kleine kans, want voor deze burgemeesterspost waren twintig kapers op de kust.’




Over zijn hoogtepunten van de afgelopen zes jaar somt Schelberg op: ‚We hebben Van Teylingen een heel mooie degelijke herindelingsgemeente gemaakt. We zijn recent nog als toefje op de taart met een 8,1 beoordeeld over onze dienstverlening. Daarmee behoren we tot de absolute top van Nederland. Financieel is de gemeente goed op orde, ambtelijk hebben we veel kwaliteit. Ook de inwoners, raad, college en ambtenaren zetten de schouders eronder. Het geeft mij plezier om daar leiding aan te hebben mogen geven.’

Schelberg’s vader was ook een burgemeester die in Twente grote bekendheid kende. Denkt de Teylingse burgervader in deze dagen vaak terug aan zijn vader, die enkele jaren geleden overleden is? ‚Ja en dan in alle positiviteit. Op de Twentse nieuwsfora word ik al Schelberg Junior genoemd.’

Tot 1 oktober kan Schelberg niet op zijn lauweren rusten. Er is nog veel werk te verrichten, zowel hier in Teylingen als daar in het verre Hengelo. ‚Hier zijn we bezig met het onderzoek van de bestuurlijke samenwerking in de Bollenstreek. Ook houd ik me op districtsniveau bij de politie bezig in verband met de ontwiekkelingen rondom de nationale politie. Heel veel klussen met ambtenaren zijn nog niet af.’ Op dit moment woont Schelberg met zijn vrouw en vier kinderen in de Voorhoutse burgemeesterswoning, maar die luxe heeft hij niet in Hengelo. Zijn gezin moet dus op zoek naar een nieuwe woning.

Wordt Schelberg nu ook fan van FC Twente? ‚Als het niet HVV Tubantia mag zijn, dan zal het FC Twente zijn.’ Afgelopen weekend werd in Hengelo een nieuw kunstwerk onthuld; een aantal bronzen beren van maar liefst zes meter hoog. Schelberg: ‚Die bronzen beren zijn voer voor vele grapjes. Hengelo vind ik een beregoeie gemeente en ik word de eerste berenburger.’