NOORDWIJK – De nieuwe directeur van Noordwijk Marketing, Tom van Dijk, fungeert nu al enkele maanden als spin in het web tussen de wensen van de gemeente en die van de ondernemers. Met de eerste honderd dagen achter de rug is ook Van Dijk’s proeftijd voorspoedig verlopen; de hoogste tijd dus voor een exclusief kennismakingsinterview met de geboren Brabander.
Van Dijk (getrouwd en trots vader van twee kinderen) komt uit een ondernemersgezin en zijn jeugddroom was om naar de Hotelschool in Den Haag te gaan. ‘Ik keek enorm op naar een vriend van mijn vader, die alles wist van wijnen en gerechten. Dat vond ik fascinerend en ik wilde ook weten hoe te leven.’ De aspirant-student werd echter afgewezen voor de Hotelschool, waarop hij een jaar de studie Rechten deed en zijn propedeuse haalde. Bij een nieuwe aanmelding op de Hotelschool kwam Van Dijk door de loting en hij had een mooie studietijd. Hij lacht: ‘Je leert daar van alles, behalve koken.’
Zijn eerste echte baan was bij De Baak, maar in de avonduren voltooide hij ook nog even zijn studie rechten. In de afgelopen jaren is Van Dijk al bij veel gereputeerde bedrijven actief geweest, waaronder VNO NCW en de Heritage Museums in Amsterdam. Op het moment dat de positie voor ‘spil van Noordwijk Marketing’ vrij kwam, liep net een interim project van Van Dijk af. Of het zo had moeten zijn.
Het klikte direct tussen Van Dijk en het bestuur van Noordwijk Marketing. ‘Mijn ding is dat de zaken geregeld worden. Ik ga mijn ding doen en wil af zijn van het bobogedoe.’ De directeur heeft drie opdrachten meegekregen: er moeten meer en betere toeristen naar Noordwijk komen, de evenementen die in het dorp georganiseerd worden, moeten beter gecoördineerd worden en Noordwijk Marketing moet kwalitatief goede congressen naar de badplaats trekken, zodat niet alleen hotels, maar ook andere bedrijven er van mee kunnen profiteren.
De directeur geniet elke dag van zijn werk: ‘Het is prachtig om Noordwijk binnen te rijden en te genieten van de Zeelucht. De mensen hier hebben drive en iedereen trekt aan je. Het is niet zo dat ik alles ga regelen; Noordwijk Marketing heeft een koppelfunctie. Sommige dingen moet je delegeren en andere zaken zijn zo groot dat je een taskforce moet opzetten. Daarvoor ben ik ook aangenomen; ik kan al deze aspecten goed leiden. Tegelijkertijd waak ik ervoor dat ik niet geleefd wordt.’
Na het vertrek van Lars Flinkerbusch heeft Noordwijk Marketing een jaar lang bijna stilgelegen. Het toerisme loopt al jaren achteruit; trekt Van Dijk niet aan een dood paard? ‘Absoluut niet; mede door de crisis gaan mensen dichter bij huis op vakantie en de Duitsers komen dan ook weer terug naar de badplaats. Wel zien we een groei van het aantal congresgangers die de daling van het aantal badgasten grotendeels compenseert. Ik ga eraan bijdragen dat Noordwijk niet alleen ‘the place to be’ is, maar ook ‘the place to meet’.’
Een tussenvraag: wat zijn de hobby’s van de directeur? ‘Ik doe aan hardlopen, maar ben ook lid van een kookclub en vindt het heerlijk om Franse of Italiaanse gerechten te maken. Ooit begin ik nog een keer een restaurant.’ En waar staat de badplaats Noordwijk over vijf jaar? Dan zijn we stijlvol, charmant, exclusief, innovatief en gastvrij. Noordwijk is dan een plek om elkaar te ontmoeten en prima te toeven. Het toerisme zal hier nooit verdwijnen.’
1 Comments:
Wow that was unusual. I just wrote an really long comment but after I clicked submit my
comment didn't show up. Grrrr... well I'm not writing all
that over again. Anyhow, just wanted to say great blog!
my site :: play online
Een reactie posten
<< Home