Dé lokale en regionale nieuwssite

Als journalist schrijf ik over actuele zaken. Ook zijn ruim 80 boeken van mij gepubliceerd. Deze blog heeft al miljoenen bezoekers verwelkomd. Hier vindt u alle, ruim 26.900, gepubliceerde artikelen, verschenen in landelijke, regionale en lokale dag- en weekbladen en magazines. Mocht u onderwerpen aan de kaak willen stellen, neemt u dan contact met mij op: info@writing4u.nl. Foto's kunnen, tegen vergoeding, besteld worden via dit emailadres.

10 mei 2013

Pleidooi voor HOV-Net

OEGSTGEEST – Nog tot het laatste moment probeerde Leo Persoon, programmamanager HOV-net Zuid-Holland Noord, de gemeenteraadsleden te overtuigen van de noodzaak om een miljoen euro bij te dragen aan het HOV-net.

Hij bewierookte de Rijnlandroute, die op 27 juni definitief goedgekeurd moet worden door Provinciale Staten. Met de aanleg van deze weg met twee keer twee rijbanen zullen de rijtijden aanzienlijk afnemen. In de ochtendspits is de automobilist op weg van de Knoop Leiden West tot de A4 Zuid geen 54 minuten, maar slechts 11 minuten kwijt. Ook de rijtijd van Knoop Leiden West tot Katwijk wordt meer dan gehalveerd: van 9 naar 4 minuten in de ochtend.’

Over het HOV-Net Zuid Holland Noord laat Persoon weten: In 2028 moeten alle lijnen zijn uitgerold, met verbindingen tussen onder meer Leiden, Katwijk, Noordwijk, Teylingen en Schiphol. Maar ook Leiden – Utrecht, Gouda – Alphen aan den Rijn. Leiden Centraal – Zoetermeer. De route Leiden Centraal – Leiderdorp is nog niet gedekt. Doel is, dat de trein, bus of metro binnen een paar minuten arriveert. De frequentie is dan minimaal zes keer per uur en misschien wel zestien keer per uur, maar dat hangt af van het rendement van de lijn. Reizigers ervaren het wachten drie keer zo lang als het reizen in het voertuig. Snelheid is belangrijk, want je wilt concurreren met de auto, dus moeten er ook deels vrije busbanen komen.’

Volgens Persoon komt in Oegstgeest een halte ten noorden van de N206 in Nieuw Rhijngeest en passeert twaalf keer per uur een R-netbus naar Katwijk, waarbij deze lijn zes keer per uur doorgaat naar Noordwijk. Twaalf keer per uur rijdt dan een R-netbus naar Lammenschans waarvan zes keer per uur door naar Zoetermeer. Het bestaande buslijnennet (36, 40, 44) blijft in stand. De gemeenteraad bepaalt in mei of ze 999.999 euro over hebben voor de realisatie van het HOV-Net Zuid-Holland Noord.