LISSE – En weer moet de gemeente geld betalen voor een nieuw ict-systeem. Wethouder Ad van Zelst (Nieuw Lisse) kwam vorig jaar onder grote politieke druk te staan. Het afhandelen van de meldingen van problemen in de openbare ruimte verliep (en verloopt) problematisch. Hij moest in oktober 2012 toezeggen, dat hij deze problemen snel zou oplossen. Donderdag 23 mei deelde hij mee aan de leden van de commissie Ruimte en Infrastructuur, dat er ‘technische problemen’ zijn.
Enkele jaren geleden heeft de gemeente voor veel geld een nieuw ict-systeem aangeschaft: Decos. Maar de organisatie De Meerlanden werkt met een compleet ander systeem: Aris. Meldingen die bij de gemeente binnen komen over bijvoorbeeld scheve stoeptegels of volle afvalbakken, kunnen daardoor niet automatisch van het ene naar het andere systeem gestuurd worden.
Blijkbaar hebben ambtenaren de afgelopen maanden driftig gezocht naar een oplossing. Hierbij is geprobeerd om de systemen van de gemeente en De Meerlanden met elkaar te koppelen. Dit was een hopeloos verhaal, zo is te beluisteren uit de woorden van Van Zelst. De testfase voor het koppelen van die bestanden gaat niet door: ‘De koppeling tussen de twee systemen werkt niet. We gaan kijken naar een nieuw meldingensysteem.’ De wethouder liet weten dat hij hiervoor geen extra geld wilde vragen, maar sloot ook niet uit dat hij hiervoor nog een keer terug zou komen bij de raad.
In oktober 2012 liet fractievoorzitter Cees Verburg (D66) nog weten, dat de problemen met de meldingen voor de openbare ruimte snel moesten worden opgelost. ‘Dit zijn geen incidenten, maar hier is dus al geruime tijd sprake van een structureel (communicatie)probleem binnen de organisatie. Mocht dit niet snel verbeteren, dan voorzie ik een groot probleem voor de verantwoordelijk wethouder, Ad van Zelst.’ Hoe kijkt Verburg nu aan tegen deze nieuwe tegenslag? Gaat hij actie ondernemen tegen de wethouder?
Dat blijkt niet zo te zijn, zo laat Verburg weten. ‘Van Zelst heeft met de nodige voortvarendheid gewerkt om de belangrijkste problemen op te lossen en is daar voor een groot deel in geslaagd. Wel stel ik vast, dat het niet slechts technische problemen betreft maar er in belangrijke mate ook sprake is van een organisatie die niet goed op zijn taak is uitgerust. Hierbij doel ik vooral op de cultuur binnen bepaalde afdelingen van het gemeentehuis (met name IBOR) waarbij klantgericht handelen en werken regelmatig tekort schiet.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home