LISSE – De gemeenteraadsleden Bert van Santen (SGP/ChristenUnie) en
Cees Verburg (D66) hebben een intern onderzoek uitgevoerd naar het werk van de
accountant Deloyd. De resultaten van dit onderzoek zijn vorige week openbaar
gemaakt.
Het onderzoek richtte zich met
name op de wijze waarop de accountant de controlewerkzaamheden uitvoert bij de
gemeente. Maar ook keken de raadsleden of bepaalde gemeentelijke verordeningen
ook op meerdere manieren uit te leggen zijn. De onderzoekers zijn inmiddels
overtuigd van de kwaliteiten van de huidige accountant. Wel wordt in de
conclusies het college bekritiseerd.
Vorig jaar meldde het college van burgemeester en
wethouders namelijk nog, dat de financiële verordening gemeente Lisse 2010
‘multi-interpretabel’ (op vele manier uit te leggen, JD) is. Verburg en Van
Santen concluderen: ‘Op grond van ons onderzoek blijkt deze financiële
verordening toch niet zo multi-interpretabel te zijn. Gezien de complexheid van de financiële materie had het college er
volgens ons goed aan gedaan om de raad tijdig en zorgvuldig te informeren over
de voorgestelde (miljoenen) herstelacties. Dat is helaas niet gebeurd. De focus
van het college was volgens ons vooral gericht op een goedkeurende verklaring
van de accountant.’
De gemeente heeft twee ‘herstelacties’ moeten uitvoeren om
de boekhouding op orde te krijgen. Het bedrijf dat voorheen de gemeentelijke
boeken controleerde krijgt nog een veeg uit de pan van de onderzoekers. ‘Bij de bespreking van de jaarrekening 2011
werd door de accountant aangegeven, dat alle herstelacties uitgevoerd waren.
Nadien bleek dit niet juist te zijn. Er werden bij de tussencontrole 2012
alsnog fundamentele fouten geconstateerd die uiteindelijk geleid hebben tot een
2e ronde herstelacties. Het is, op zijn zachtst gezegd, vrij bijzonder dat ook
dit niet is geconstateerd door de voorgaande accountants.’
Door de werkwijze van de nieuwe accountant, waarbij veel detailvragen
worden gesteld, heeft de gemeente extra kosten gemaakt voor het beantwoorden
van die vragen. In plaats van de verwachte 18.000 euro moest de gemeente vorig
jaar meer dan 70.000 euro betalen. Dat was een noodzakelijk kwaad, zo vinden de
onderzoekers. ‘Het heeft veel tijd gekost, maar leidt uiteindelijk tot een
betere administratieve organisatie.’
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home